Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrä on arvioitua suurempi

Tuoreen tutkimuksen mukaan Suomessa käytössä oleva menetelmä tieliikenteen vakavista loukkaantumisista tuottaa todellisuutta pienemmän arvion. Tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom julkaisee suomenkielisen koosteen tutkimuksesta.

EU suosittelee jäsenmailleen tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrän tilastointia yhteisen määritelmän mukaisesti. Nyt valmistuneen, Itä-Suomen yliopiston ja Töölön sairaalan yhteistyössä toteutetun tutkimuksen mukaan Suomessa tällä hetkellä käytössä oleva menetelmä tuottaa 21% todellisuutta pienemmän arvion vakavasti loukkaantuneiden määrästä. Tutkimus tehtiin vertaamalla arviointimenetelmän tuottamaa vakavasti loukkaantuneiden määrää asiantuntijoiden tekemään luokitukseen.

Suomessa tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrä tuotetaan viralliseen tieliikenneonnettomuustilastoon käyttämällä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hoitoilmoitusjärjestelmässä (Hilmo) olevia loukkaantuneiden henkilöiden vammadiagnooseja ja ICD-AIS-muunnostyökalua (ICD-AIS map). Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luotettavasti työkalu tunnistaa vakavasti loukkaantuneet potilaat vertaamalla sen tekemää vakavuusluokitusta asiantuntijan tekemään luokitukseen. Aineistona käytettiin Töölön sairaalan traumarekisteriaineistoa.

Vakavasti loukkaantuneiden määrä oli muunnostyökalun määrittelemänä 21% pienempi kuin asiantuntijan määrittelemänä. Luokitteluvirheet johtuivat useimmiten siitä, että työkalu luokitteli lievän vamman vakavaksi tai vammakoodi puuttui kokonaan työkalusta.

Tutkimus vahvisti aiempia tutkimustuloksia työkalun toimivuudesta Suomessa ja antoi runsaasti uutta tietoa ongelmia aiheuttavista diagnoosikoodeista. Keskeinen ongelma oli Suomessa käytössä olevan diagnoosiluokituksen yksinkertaisuus verrattuna työkalussa olevaan, huomattavasti tarkempaan diagnoosiluokitukseen. Kansallista muunnostulosta olisi mahdollista jonkin verran parantaa esimerkiksi korjaamalla useimmiten ja järjestelmällisesti virheitä tuottavien diagnoosien vakavuus ohi käytetyn työkalun. Erittäin tärkeää olisi myös parantaa diagnoosikirjausten kattavuutta ja tarkkuutta sairaaloissa. Lisäksi vammojen vakavuusluokituksen kannalta olisi hyvin olennaista, että aikanaan käyttöön tulevan uuden tautiluokituksen kaikki yksityiskohtaiset diagnoosikoodit otetaan Suomessa käyttöön.

Alkuperäinen tutkimus: Airaksinen NK, Heinänen MT, Handolin LE. The reliability of the ICD-AIS map in identifying serious road traffic injuries from The Helsinki Trauma registry. Injury 2019;50(9):1545-51.

Suomenkielinen yhteenveto Tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden tunnistaminen ICD-AIS-muunnostyökalulla -tutkimusyhteenveto on julkaistu Traficomin nettisivuilla.

Lisätietoja:

Traficom:
johtava asiantuntija Inkeri Parkkari, Traficom, p. 029 534 7089 , inkeri.parkkari(at)traficom.fi

Sitowise:
liikenneturvallisuusasiantuntija Noora Airaksinen, p. 0400 922 372, noora.airaksinen(at)sitowise.com