Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

VERNEn laskelma autoilun kustannuksista

Täyssähköauton hankintahinta on korkeampi kuin fossiilisia käyttövoimia hyödyntävien autojen, mutta toisaalta täyssähköautolla ajaminen on halvempaa.

VERNEn arvion mukaan viiden vuoden aikajaksolla tarkasteltuna 15 000 kilometriä vuodessa ajavalle edullisinta ajaminen on bensiinillä, dieselillä ja täyssähköautolla silloin kun täyssähköauton ajamisen hinnassa huomioidaan valtion maksama täyssähköauton hankintatuki. Valtion maksama 2000 euron suuruinen tuki uuden täyssähköauton ostavalle on voimassa vuoteen 2021 saakka. Täyssähköauton hankintahinnan suuruus tasoittui noin viiden vuoden kohdalla. Enemmän ajettaessa sähkö osoittautui edullisimmaksi, vaikka erot eri käyttövoimien välillä ovat lopulta vähäisiä.

Taulukoihin on poimittu esimerkinomaisesti osa käyttövoimista.

5 vuotta6329633466306230716463846550
10 vuotta5543552252935093596854345600
VERNE: ajamisen kustannukset 15 000 km - pitoaika 5 ja 10 vuotta
Pitoaika 5 vuotta     
Menot koko ajalta, €4499345368512485521946998
Jälleenmyyntiarvo, €1335013700201001940014250
Menot/vuosi, €62396334623071646550
Menot/km, €0,4220,4220,4150,4780,437
Verot 5 v aikana, €86578585268542985365
Verojen osuus kokonaismenoista19 %19 %5 %8 %11 %
      
Pitoaika 10 vuotta     
Menot koko ajalta, €6175661672603856883062697
Jälleenmyyntiarvo, €63006450945091506700
Menot/vuosi, €55465522509359685600
Menot/km, €0,3700,3680,3400,3980,373
Verot 10 v aikana, €1328413544404898517230
Verojen osuus kokonaismenoista22 %22 %7 %14 %12 %

 

VERNEn tekemän arvion mukaan kymmenen vuoden aikajaksolla tarkasteltuna 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle ajaminen oli halvinta hankintatuella hankitulla täyssähköautolla. Arvio perustuu siihen, että sähkönhintaoletus perustuu kotilataukseen ja sähkön kotimarkkinahintaan.

Päivitetty