Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Suorituskyky- ja riskiperusteinen valvonta

Suorituskyky- ja riskiperusteinen toiminnanohjaus (ns. RISTO-toimintamalli) on Traficomin toimintamalli, jossa toimintaa ohjataan organisaatioiden toiminnan suorituskyvyn ja riskien perusteella.

Mikä se on?

Suorituskyky on organisaation kyvykkyys hallita toimintaansa vaatimustenmukaisesti ja riittävällä turvallisuustasolla. Traficom arvioi suorituskykyä määritettyjen arviointikriteerien avulla. Arvioinnin tulokset muodostavat asiakkaan organisaatioprofiilin. Profiilia hyödynnetään Traficomin valvontatoiminnan suunnittelussa. Jos organisaation toiminnan suoriutumistaso on arvioitu korkeaksi, Traficom kohdistaa kyseiseen toimintaan kevennettyä valvontaa. Jos suoriutumistaso arvioidaan matalaksi, Traficom priorisoi kyseisen organisaation valvontasuunnitelmassaan ja kohdistaa siihen lisävalvontatoimenpiteitä.

RISTO organisaatioprofiilin mallikuva

Ketä se koskee?

Suorituskyky- ja riskiperusteista toiminnanohjausta sovelletaan Traficomin merenkulun, raideliikenteen ja ilmailun organisaatioasiakkaisiin.

Laki alusturvallisuuden valvonnasta (370/1995) edellyttää, että ”alusturvallisuuden tarkastuksia tehdään niin usein ja niin tehokkaasti kuin valvonnan kannalta on tarpeellista...”. Lain täytäntöönpanemiseksi Traficom suunnittelee ja toteuttaa liikennevalvontaansa suorituskyky- ja riskiperusteisesti. Toimintamallin piirissä ovat aluksi ainakin kotimaan matkustaja-alusyrittäjät.

Miten suorituskykyä arvioidaan?

Suorituskyvyn arviointi on Traficomin sisäinen prosessi, jonka tavoitteena on kerätä alus- ja organisaatiokohtaiset tiedot yhteen, arvioida ne metodisesti ja dokumentoida organisaatioprofiiliin. Arviointi tehdään Traficomin merenkulun tarkastajien toimesta. Tarkastajat täyttävät organisaatioprofiilin arviointikohdat kirjaten ylös perustelut ja toimenpidetarpeet. Organisaatioprofiilien perusteella laaditaan valvontasuunnitelma.

Suorituskyvyn arviointikriteerit perustuvat merenkulun organisaatioilta lainsäädännössä vaadittuihin asioihin. Fokus on matkustaja-alusyrittäjän toiminnan vaatimustenmukaisuudessa, aluksen teknisessä kunnossa sekä muun muassa aiempien havereiden, rikkomusten ja katsastuslöydösten määrässä. Lisäksi huomiota kiinnitetään toiminnan erityispiirteisiin ja luonteeseen, erityisesti riskialttiuteen.

Miksi sitä käytetään ja mitä etuja se tuo?

Traficomin visio on, että suorituskyky- ja riskiperusteisuuteen perustuva toiminnanohjaus edistää asiakasorganisaatioiden turvallisuuden hallintaa ja merenkulun turvallisuuskulttuurin kehittämistä.

  • Myös lainsäädäntö edellyttää Traficomin toimivan suorituskyky- ja riskiperusteisesti (ks. laki alusturvallisuuden valvonnasta 370/1995).
  • Toimintamallilla pyritään varmistamaan ja keskittämään resurssit ja työpanos sinne, missä niitä eniten tarvitaan. Organisaation näkökulmasta tämä tarkoittaa, että sen suoriutuessa hyvin, viranomaisen auditointien väliä voidaan pidentää. Tämä säästää myös organisaation aikaa ja resursseja.
  • Yhtenä toimintamalliin sisältyvien tarkastusten tavoitteena on nimettyjen katsastajien toiminnan laadunvarmistus Traficomin toimesta.
  • Matkustaja-alusyrittäjä voi hyödyntää organisaatioprofiilin tuloksia oman toimintansa kehittämisessä.
  • Traficom voi antaa lisäohjeistusta tai järjestää info- tai koulutustilaisuuksia asiakasyrityksilleen aiheista, joihin useat toimijat näyttävät organisaatioprofiilien perusteella tarvitsevan lisätukea. Tämä edistää turvallisuustyötä ja tiedonvaihtoa ja auttaa Traficomia tarjoamaan entistä laadukkaampia tukipalveluja asiakkailleen.
Päivitetty