Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Färsk studie om indikativa analysmetoder som används vid kontroll av hanteringen av fartygs barlastvatten publicerad

Syftet med regelverken om fartygs barlastvatten är att förhindra spridningen av skadliga främmande arter via barlastvattnet. Den nu aktuella studien genomfördes för att ge svar på vilka metoder och instrument som bäst lämpar sig för Transport- och kommunikationsverket Traficoms när det kontrollerar barlastvattenhanteringen.

I studien testades anordningar för indikativ analys vilka snabbt ger ett preliminärt resultat av om ett fartygs system för barlastvattenhantering har fungerat som sig bör. På detta sätt kan man undvika att fartyg kvarhålls längre än nödvändigt i hamn.

De anordningar som testades använde sig av följande analysmetoder: ATP (Adenosine TriPhosphate), PAM (Pulse Amplitude Modulation), STAF (Single Turnover Active Fluorometry) och MFA (Motility and Fluorescence Assay). Alla testade anordningar och metoder förmådde ge ett preliminärt resultat om  hanteringssystemets funktionalitet. I studien klarade sig den anordning som använder sig av PAM-metoden bäst i finländska förhållanden.  

Studien Indicative ballast water analysis testing for port State control purposes (Extern länk) har publicerats i sin helhet på Traficoms webbplats (Extern länk). Studien genomfördes för Traficoms räkning av Finlands miljöcentral.

 

Ytterligare upplysningar:

specialsakkunnig Ville-Veikko Intovuori, tfn 029 534 6642, ville-veikko.intovuori(at)traficom.fi, Twitter @Intovuori (Extern länk)
ledande sakkunnig Anita Mäkinen, tfn 029 534 6590, anita.makinen(at)traficom.fi, Twitter @AnitaMakinen (Extern länk)

biträdande forskare Okko Outinen, tfn 0295 251 915, okko.outinen@ymparisto.fi
forskningsprofessor Maiju Lehtiniemi, tfn 0295 251 356, maiju.lehtiniemi@ymparisto.fi