Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Hyrda elsparkcyklars popularitet har ökat explosionsartat

I Finland finns 10 aktörer som hyr ut elsparkcyklar och cyklarna används redan i 40 kommuner. I Finland gjorde man år 2021 över 11 miljoner resor med elsparkcyklar och antalet reskilometer uppgick till över 19 miljoner. Gemensamt överenskomna spelregler har minskat antalet olyckor men det behövs ytterligare åtgärder.

De första uthyrningstjänsterna för elsparkcyklar dykte upp i gatubilden i Finland våren 2019 när TER och Voi inledde sin verksamhet i Helsingfors. Hösten 2022 är antalet aktörer i Finland 10 och elsparkcyklar används redan i 40 kommuner. Det finns elsparkcyklar i nästan alla stora och medelstora städer.

"Resorna med hyrbara elsparkcyklar är bra för korta resor och det möjligt att kombinera dem som en del av resekedjorna. De utgör ytterligare alternativ för användningen av personbil, men ersätter också gång och cykling", konstaterar nätverksdirektör Jenni Koskinen.

Det ökade utbudet har också synts i antalet elsparkcyklar. Enligt de uppgifter som Traficom fått av företagen fanns det redan 34 000 elsparkcyklar tillgängliga år 2021, dvs. utbudet var så gott som tredubbelt jämfört med år 2020. "Antalet har fortsatt att öka också under innevarande år. Till exempel i Helsingfors uppgick antalet elsparkcyklar i somras som högst till 18 000, dvs. antalet var cirka dubbelt så många som år 2021", berättar ledande sakkunnig Juha-Pekka Konttinen.

Jorden runt med elsparkcykel mer än 400 gånger

Utbudet och användningen av tjänster för elsparkcyklar har ökat snabbt. År 2021 gjorde man i Finland över 11 miljoner resor med elsparkcyklar och antalet reskilometer uppgick till över 19 miljoner. "Vi har ännu inte några uppgifter för detta år men antalen har sannolikt ökat trots de nya begränsningarna. I Helsingfors till exempel har man begränsat elsparkcyklarnas hastigheter och cyklarna har varit ur bruk på veckoslutsnätterna", berättar Konttinen.

Gemensamt avtalade spelregler har minskat antalet olyckor – ytterligare åtgärder behövs

Tjänsteleverantörerna och städerna har i samarbete avtalat om ytterligare åtgärder som ökar säkerheten för att antalet olyckor skulle minska. "I Helsingfors till exempel har man avtalat om hastighetsbegränsningar för hyrda sparkcyklar, om avbrott i användningen under veckoslutsnätterna och om flyttning av oanvända cyklar i centrum. I stadskärnan har man också reserverat separat utrymme för parkering. Dessa har enligt HUS statistik minskat antalet olyckor men vi måste fortsätta arbetet för säkerheten", konstaterar ledande sakkunnig Inkeri Parkkari.

Undersökta fakta om olyckor med elsparkcyklar i Finland baserar sig på datainsamling hos enskilda sjukhus. "Enligt internationella uppskattningar dör cirka en elsparkcyklist mot tio miljoner resor, vilket är ungefär av samma storleksklass som i cykling. I Tammerfors universitetssjukhus undersökning var antalet olyckor som krävde första hjälp 180 mot en miljon användningar av elsparkcykel, och av dem var 59 olyckor allvarliga", berättar Parkkari.

Elsparkcyklarnas högsta hastighet i trafiken är 25 km/h och i trafiken jämställs de med en cykel, så samma vägtrafiklagens regler gäller såväl elsparkcyklar som cykeltrafiken.

Elsparkcyklarnas trafiksäkerhet i fokus för nätverket för mikromobilitet

I nätverket för mikromobilitet som Traficom leder är fokus i början på elsparkcyklar och de säkerhetsutmaningar som de medför. Nätverkets medlemmar kommer från aktörer inom branschen, kommuners representanter samt andra myndigheter och trafiksäkerhetsinstanser. "Det finns ett klart behov för nätverket. Nätverket är en bra plats att dela erfarenheter och diskutera de medel med vilka vi tillsammans kan förbättra trafiksäkerheten", berättar nätverkets ordförande Parkkari.

Ytterligare information

Utbudet, efterfrågan och marknadsläget för tjänster för samutnyttjade elsparkcyklar (Extern länk), (på finska)

Elsparkcyklarnas trafiksäkerhet (Extern länk)

Elektroniska förflyttningshjälpmedel (Extern länk)

Nätverket för mikromobilitet inledde sitt arbete  - elsparkcyklarnas trafiksäkerhet i fokus (Extern länk), (på finska)

Inkeri Parkkari, ledande sakkunnig, inkeri.parkkari@traficom.fi (säkerhet), 029 534 7089

Juha-Pekka Konttinen, ledande sakkunnig, juha-pekka.konttinen@traficom.fi , 029 534 5323 (statistik)

Jenni Koskinen, nätverksdirektör, jenni.koskinen@traficom.fi , 029 539 0648