Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Kollektivtrafiken får 20 miljoner euro för klimatåtgärder

Kollektivtrafikens klimatåtgärder stöds i fortsättningen med 20 miljoner euro varje år. Stödet är avsett för stora och medelstora städer och andra behöriga kollektivtrafikmyndigheter. Genom ett samarbete utreder Transport- och kommunikationsverket Traficom hur stödet kan komma till största möjliga nytta. Stödet kan sökas senare under våren.

Stora och mellanstora städer samt NTM-centralerna kan snart ansöka om klimatbaserat statligt stöd för kollektivtrafik. Stödet är särskilt riktat till upphandling och utveckling av offentliga persontrafiktjänster.

”Det är jättefint att en permanent nivåförhöjning har beviljats för klimatbaserad utveckling av kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken skulle också kunna vara föregångare och vägvisare i trafikens klimatarbete”, menar direktör Pipsa Eklund.

Dessa så kallade klimatpengar delas ut på två sätt. Av stödet delas 13 miljoner ut till behöriga kollektivtrafikmyndigheter i ett separat ansökningsförfarande som Traficom ordnar på våren. Kommunikationsministeriet fattar beslut om hur de kvarvarande sju miljonerna ska användas.

Vad lönar det sig att använda det klimatbaserade statliga stödet för kollektivtrafiken till – Traficom efterlyser synpunkter från regioner och intressenter

Traficom ber behöriga kollektivtrafikmyndigheter och intressenter om deras åsikter om vilka slags projekt det vore mest nyttigt att satsa det klimatbaserade statliga stödet för kollektivtrafiken på. Syftet är att hitta sätt för att rikta klimatpengarna så effektivt som möjligt dvs. uppnå största möjliga utsläppsminskning.

De första åren kommer det statliga stödet att prioritera åtgärder för rena fordon och rena drivmedel i kollektivtrafiken. Senare kommer prioriteringen att övergå till åtgärder som syftar till att skapa en bestående ökning av kollektivtrafikens färdsättsandel.

”Den optimala användningen av klimatpengarna är framför allt för samarbete där det lönar sig att utnyttja den regionala kompetensen i stor utsträckning för att hitta de mest effektiva åtgärderna. Vi hoppas att städer och NTM-centraler lämnar in sina synpunkter så att vi kan göra de förnuftigaste valen med tanke på helheten”, säger överinspektör Toni Bärman.

Den regionala och tematiska riktningen av det klimatbaserade statliga stödet för kollektivtrafiken kommer att variera från år till år för att uppnå största möjliga klimatnytta.

Ytterligare information:

Pipsa Eklund, direktör, tfn 029 534 5396, pipsa.eklund(at)traficom.fi

Toni Bärman, överinspektör, tfn 029 534 6764, toni.barman(at)traficom.fi