Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Kollektivtrafiken har beviljats över 100 miljoner euro i stöd

Transport- och kommunikationsverket Traficom har beviljat 103 miljoner euro i statsunderstöd för kollektivtrafiken i 14 stadsregioner i Finland. Utöver det årliga basunderstödet har understöd beviljats för förlusten av biljettintäkter som orsakats av coronapandemin, kostnaderna för de ökade bränslepriserna, klimatrelaterade åtgärder samt åtgärder för kollektivtrafiken enligt avtalen om markanvändning, boende och trafik (MBT) i sju regioner.

I år har staten i synnerhet velat stödja kollektivtrafikens återhämtning efter det ekonomiska trångmålet som coronapandemin medfört och som förvärrats ännu mer av de ökade bränslepriserna. Största delen av understöden, cirka 66 miljoner euro, riktas till förlusten av biljettintäkter på grund av coronapandemin samt till de ökade trafikkostnaderna som orsakats av de ökade bränslepriserna.

”Under de senaste åren har kollektivtrafiken drabbats av en dubbel chock: man har ännu inte hunnit återhämta sig efter krisen som coronapandemin medförde och de ökade bränslepriserna orsakar nya utmaningar. Det är fint att vi har kunnat stödja regionerna med tilläggsstöden som beviljats i flera tilläggsbudgetar, och man har kunnat hålla servicenivåerna nästan oförändrade”, berättar teamledare Laura Langer.

Dessutom beviljades cirka 19 miljoner euro i klimatrelaterat statsunderstöd för kollektivtrafiken. Största delen av understödet riktas till ibruktagande av och trafikering med ren kollektivtrafikmateriel, i synnerhet elbussar. Därtill beviljas cirka en miljon euro för marknadsföringsprojekt som syftar till att främja användningen av kollektivtrafik.

”Det är glädjande att ibruktagandet av ren materiel har framskridit mycket trots den svåra situationen inom kollektivtrafiken. Den klimatrelaterade finansieringen som vi beviljat har också satt fart på det”, berättar Toni Bärman, specialsakkunnig.

 
HRT6 062 000 € 3 500 000 € 6 679 000 € 49 233 000 € 65 474 000 € 
Tammerfors2 419 000 € 1 400 000 €-  4 181 000 €8 000 000 € 
Åbo2 136 000 € 1 190 000 €682 000 €3 225 000 €7 233 000 € 
Uleåborg1 633 000 € 1 275 000 € -  2 262 000 €5 170 000 € 
Tavastehus700 000 €-    249 000 €497 000 €1 446 000 €
Joensuu800 000 €-   211 000 €529 000 €1 372 000 €
Jyväskylä1 220 000 €1 000 000 €-  1 078 000 €3 298 000 €
Kotka650 000 €-   229 000 €362 000 €1 540 000 €
Kouvola620 000 €-   -  213 000 €833 000 €
Kuopio1 080 000 €1 000 000 € -  1 097 000 €3 177 000 €
Lahtis1 455 000 €1 000 000 € 159 000 €1 471 000 €4 085 000 €
Villmanstrand550 000 €-   41 000 €470 000 €1 061 000 €
Björneborg840 000 €-   230 000 €750 000 €1 820 000 €
Vasa555 000 €-   370 000 €132 000 €1 057 000 €
Totalt20 720 000 € 10 365 000 €8 682 000 €65 500 000 €105 435 000 € 

Tabell 1: Beviljade understöd för kollektivtrafik år 2022.

Ytterligare information

Toni Bärman, specialsakkunnig, tfn 029 534 6764, toni.bärman@traficom.fi

Läs även: Statsunderstöden för kollektivtrafik är en viktig del av upprätthållandet och utvecklingen av kollektivtrafiken