Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Kräver framtidens trafik investeringar i kommunikationsnäten?

Vilka tjänster och servicenivåkrav inom trafiken kan de nuvarande och kommande 4G-/5G-näten verkställa? Vilka tekniska krav (till exempel ned- och uppladdningshastighet, fördröjning och tillgänglighet) ställer trafiktjänsterna på kommunikationsnäten? Hur stora investeringar är det vi talar om vid bedömning av arbetet med att utveckla kommunikationsnät som uppfyller trafikens krav? Bland annat dessa frågor är det tänkt att Transport- och kommunikationsverket Traficom ska få svar på genom en utredning som verket har beställt av Sitowise Oy.

Trafiktjänsternas krav på mobilnäten utgörs av transportmedlens, trafikstyrningens och passagerarnas behov av dataöverföring. Väg-, spår- och sjötrafiken kräver olika dataöverföringshastigheter. Till exempel är trafikautomationens utveckling en viktig faktor som bidrar till ökade behov av dataöverföring. Kraven ökar också genom att passagerarna i allt större utsträckning använder underhållningstjänster och serviceinriktade tjänster. Behoven av dataöverföring varierar också i olika delar av trafiklederna utifrån trafikmängderna. Av utredningen framgår bland annat att automationen av trafiken i fråga om vissa applikationer kan kräva särskilt mer kapacitet i fordonens uppkoppling på nätet och dessutom liten fördröjning i uppkopplingen. 

Mobilnätet har god täckning på riksvägarna i Finland, men kapaciteten är inte alltid tillräcklig

I analysdelen av utredningsarbetet utnyttjades tillgänglighetsuppgifter om mobilnäten, insamlade från Traficoms operatörer, och dessa jämfördes med uppgifter erhållna vid mätningar ute på fältet. Utredningen visar att mobilnäten täcker nästan alla riksvägar i Finland. Snabbare dataöverföringshastigheter på 30 Mbit/s och på 100 Mbit/s uppnås på över 95 respektive över 50 procent av riksvägarna. Här bör beaktas att tillgänglighetsuppgifterna beskriver tre operatörers totala täckning och att täckningsområdena per hastighetskategori representerar tillgången under ideala förhållanden. I dem har inte överbelastning av nätet och inte heller konstruktionsmässiga eller geografiska hinder beaktats.

Under utredningen genomfördes mätningar på sträckan Helsingfors–Tammerfors–Åbo. Vid mätningarna upptäcktes att en dataöverföringshastighet på 30 Mbit/s uppnåddes på strax under 50 procent av sträckan och en dataöverföringshastighet på 100 Mbit/s på mindre än 5 procent av sträckan. Mätningarna gjordes i huvudsak utanför rusningstiden i vägtrafiken. De uppmätta hastigheterna förefaller vara tillräckliga för trafikens behov inom den närmaste framtiden, men de möjliggör dock inte till exempel videostreamning från fordon över nätet. 

Enligt utredningen skulle en framtida höjning av kapaciteten i kommunikationsnäten och utökning av täckningsområdena för trafikens behov kunna förutsätta både utbyggnad på marknadsvillkor och ytterligare åtgärder. Detta förutsätter dock en noggrannare identifiering av kraven och behoven inom tjänster för trafikautomation. Kommunikationsnätens täckning och utveckling bör främjas på trafiklederna för att möjliggöra att trafiken automatiseras och att anknytande tjänster blir vanligare.

Undersökningen: Sitowise Oy, Kostnadsutredning för kommunikationsnät (Extern länk), 13.11.2020. (på finska)

Ytterligare information

Matti Sihvola, radionätsexpert, tfn 0295 390 374, matti.sihvola@traficom.fi

Päivi Peltola-Ojala, ledande sakkunnig, tfn 0295 390 539, paivi.peltola-ojala@traficom.fi, Twitter: @PeltolaOjala (Extern länk)