Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Mobilitetstjänster ökar valfriheten och gör hantering av ärenden enklare: VR och HRT har öppnat sina gränssnitt

Transport- och kommunikationsverket Traficom och leverantörer av mobilitetstjänster har som syfte att skapa en fungerande transportmarknad i Finland som allt mer lyssnar på kundernas behov. På så sätt skulle åtminstone information om rutter, hållplatser, tidtabeller, priser och tillgång finnas lättillgängliga. Målet är att kunden i framtiden kan köpa hela resekedjan via en lucka; det betyder att kundens valfrihet ökar och uträttande av ärenden blir enklare. Till följd av tillsynen har HRT och VR redan börjat öppna sina gränssnitt men arbetet fortsätter.

Det är viktigt att få tillträde till gränssnitt för informationssystem så att tjänsteleverantörer kan börja utveckla nya tjänster och sälja varandras biljetter. Traficom har tidigare ingripit i tillträde till Matkahuoltos, VR:s och HRT:s gränssnitt.

”Vårt sätt att leva och röra oss har förändrats avsevärt under åren. Vi behöver fungerande digitala förbindelser så att vi i framtiden kan koppla ihop olika former av mobilitet och köpa resekedjor behändigt till exempel på mobilen. För att bygga upp nya tjänster krävs att det är möjligt att utnyttja öppna data. Genom öppnande av data och byggande av tjänster ökar också konkurrens, vilket betyder bättre valfrihet för oss medborgare och gör det enklare att sköta tjänster för mobilitet”, säger Traficoms generaldirektör Kirsi Karlamaa. 

Väg- och spårtrafikaktörer har redan främjat öppna data

Traficom har tidigare utfärdat beslut till HRT, VR och Matkahuolto i vilka det konstaterades att lösningarna inte var i enlighet med lagen om transportservice. Efter beslutet har Matkahuolto avlägsnat de villkor som begränsar användningen av gränssnitt för väsentliga data. HRT och VR har också främjat sina lösningar och framskridit i arbetet för att öppna transportmarknaden, dvs. att övriga aktörer inom branschen kan sälja deras biljetter.  

Efter Traficoms beslut har HRT ändrat sin lösning om tjänster på någon annans vägnar utan att kräva stark autentisering. VR för sin del har gett tillträde till sitt försäljningsgränssnitt för biljetter. Båda parter ska fortsätta utveckla sina tjänster så att det ska bli smidigt att bilda resekedjor i enlighet med syftena i lagen om transportservice.

För att kunden ska kunna köpa transportservice via en lucka ska det vara möjligt att identifiera kunden bara en gång. För tillfället kräver HRT:s och VR:s tjänster att kunden identifierar sig själv i stället för att en aktör skulle sköta identifieringen för alla transportleverantörer i resekedjan. För kunden ska tjänsterna vara enklare så att resekedjor och därigenom enkel ärendehantering ska bli möjliga i Finland.

Övergång till ett omfattande genomförande av ovan beskriven modell är fortfarande en utmaning på grund av datasystem i branschen och oenhetliga data, och därför söker man lösningar medvetet i faser. Traficom har meddelat beslut till VR och HRT som förutsätter att kriterierna för bedömning av tillförlitligheten hos dem som tillhandahåller tjänster på någon annans vägnar ska lämnas in senast vid slutet av 2021. 

Samarbete för att skapa lösningar för resekedjor i Finland

Branschaktörerna har framfört sin oro för möjligheterna att genomföra en resekedja i praktiken. Därför har Traficom bjudit in aktörerna till nätverket för att främja det praktiska genomförandet av resekedjor. Arbetet för att utfärda anvisningar för bedömningskriterierna börjar hösten 2020 i nätverket för smidig transportservice. Syftet är att skapa en gemensam ram för bedömningskriterierna före slutet av året för att åstadkomma gemensam praxis för genomförandet av tjänster på någon annans vägnar. 

Ytterligare information

Jenni Koskinen, nätverksdirektör, jenni.koskinen(at)traficom.fi, tfn 029 539 0648, Twitter @JenniKoskinen