Statsunderstöd på 15,5 miljoner euro har beviljats för klimatåtgärder inom kollektivtrafiken
Staten stöder i år klimatåtgärder inom kollektivtrafiken med 15,5 miljoner euro. Stöd har beviljats till 21 kollektivtrafikmyndigheter för främjande av rena fordon och drivmedel samt för åtgärder för att öka och följa upp kollektivtrafikens andel av färdmedlen.
Av den klimatbaserade finansieringen var totalt omkring 10 miljoner euro knutna till MBT-avtal för sju stadsregioner, och utöver det beviljade Transport- och kommunikationsverket Traficom behovsprövade statsunderstöd på 5,9 miljoner euro. I statsunderstödet beaktades stadsregionernas insatser för rena fordon och drivmedel samt projekt för att öka och följa upp kollektivtrafikens andel av färdmedlen.
I fråga om rena fordon och drivmedel är tanken att stödja stadsregionernas övergång till drivmedel enligt direktivet om rena vägtransportfordon, exempelvis elbussar. För samkommunen Helsingforsregionens trafik, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Jyväskylä, Lahtis och Kuopio är den klimatbaserade finansieringen knuten till de årliga åtgärderna inom MBT-avtalen. Dessutom stöddes projekt för marknadsföring av kollektivtrafiken och uppföljning av dess andel av färdmedlen.
Den klimatbaserade finansieringen av kollektivtrafiken är ett permanent anslag (20 miljoner euro per år), som nu beviljades för första gången. Den del som förblir oanvänd överförs till nästa år, då stadsregionerna bland annat planerar att väsentligt öka mängden elbusstrafik.
Tack vare den nya stödformen blir användning av kollektivtrafiken en ännu mer betydande miljögärning. ”De finländska stadsregionerna har ambitiösa planer på att införa rena drivmedel inom sin lokaltrafik, och med hjälp av finansieringen kan staten nu till och med påskynda införandet. Med hjälp av stödet kan man också bland annat genomföra åtgärder för att marknadsföra kollektivtrafiken och utveckla dess varumärke, så att passagerarnas förtroende för kollektivtrafiken kan återställas efter coronan”, säger Laura Langer, teamledare vid Traficom.
Beviljade understöd
Kollektivtrafikmyndighet | Andel enligt MBT-avtalet | Främjande av rena fordon och drivmedel | Klimatbaserade projekt | Totalt |
HRT | 3 500 000 € | 2 588 000 € | 1 000 000 € | 7 088 000 € |
Tammerfors | 1 400 000 € |
| 90 000 € | 1 490 000 € |
Åbo | 1 190 000 € |
| 110 000 € | 1 300 000 € |
Uleåborg | 550 000 € |
| 165 000 € | 715 000 € |
Tavastehus |
| 199 000 € | 20 000 € | 219 000 € |
Joensuu |
| 73 000 € |
| 73 000 € |
Jyväskylä | 1 000 000 € |
| 90 000 € | 1 090 000 € |
Kuopio | 1 000 000 € |
| 15 000 € | 1 015 000 € |
Lahtis | 1 000 000 € |
| 11 720 € | 1 011 720 € |
Villmanstrand |
|
| 15 000 € | 15 000 € |
Björneborg |
| 450 000 € |
| 450 000 € |
Vasa |
| 340 000 € |
| 340 000 € |
Hyvinge |
| 136 000 € |
| 136 000 € |
Kajana |
|
| 19 500 € | 19 500 € |
Karleby |
|
| 21 000 € | 21 000 € |
S:t Michel |
| 103 000 € |
| 103 000 € |
Riihimäki |
|
| 25 000 € | 25 000 € |
Seinäjoki |
| 122 000 € |
| 122 000 € |
Imatra |
| 180 000 € | 52 500 € | 232 500 € |
NTM-centralen i Egentliga Finland |
|
| 30 000 € | 30 000 € |
NTM-centralen i Mellersta Finland |
|
| 30 000 € | 30 000 € |
Ytterligare information:
Pipsa Eklund, direktör, tfn 029 534 5396, pipsa.eklund(at)traficom.fi Laura Langer, teamledare, tfn 029 534 6711, laura.langer(at)traficom.fi