Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Traficom främjar verksamhetsförutsättningar på marknaden för televisions- och radiosändningstjänster till förmån för konsumenterna

Transport- och kommunikationsverket tryggar förutsebara verksamhetsförutsättningar för programleverantörer av televisions- och radiosändningstjänster samt ett mångsidigt och högklassigt programinnehåll för konsumenterna. Med beslutshelheten erbjuder ämbetsverket lösningar till konkurrensproblemen på marknaden för tv- och radiosändningstjänster genom förhandsreglering och Digitas frivilliga åtaganden.

Syftet med Traficoms beslutshelhet är att säkerställa en förutsebar och stabil prissättning på marknaden för televisionssändningstjänster i UHF-nätet för fem år framåt. Detta medför också en prissättningsram för den kommande ändringen av sändningstekniken i det markbundna tv-nätet (DVB-T2) och på så sätt främjar tv-aktörernas beslut om tidpunkten för övergången till DVB-T2. Syftet är också att skapa förutsättningar för konkurrerande tjänsteutbud i riksomfattande radiosändningstjänster i Digitas FM-nät. Ämbetsverket meddelade den 21 november 2022 Digita Oy ett beslut om betydande marknadsinflytande (SMP) på marknaden för televisions- och radiosändningstjänster och bestämde genom beslutet att Digitas frivilliga åtaganden blir bindande.

Enligt ämbetsverket är Digita fortfarande ett företag med betydande marknadsinflytande på marknaden för televisions- och radiosändningstjänster. Även om tv-tittande har blivit mångsidigare under de senaste åren, utgör andra plattformar för tv-program, t.ex. IPTV, ännu inte en substituerande tjänst. Man lyssnar också på radio fortfarande huvudsakligen via de traditionella FM-radionäten.

Målet är att säkerställa goda verksamhetsförutsättningar för programleverantörer samt ett högklassigt programinnehåll

Syftet med regleringen är att trygga programleverantörernas verksamhetsförutsättningar och ett mångsidigt och högklassigt programinnehåll för konsumenterna. I regleringslösningen tillämpades för första gången möjligheten i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation att avgöra konkurrensproblem med frivilliga åtaganden av företag med betydande marknadsinflytande och ämbetsverket beslöt att åtagandena ska vara bindande i enlighet med Digitas ansökan. "Ämbetsverket anser att det är viktigt att kunna nå ett avgörande med företagens egna åtaganden. Ett lättare förfarande är till fördel för alla", anser överdirektör Jenni Eskola. Ämbetsverket ålade Digita också en skyldighet att prissätta uthyrning av antennkapacitet för radio och radiosändningstjänster på ett kostnadsorienterat sätt.

Beslutshelheten (Extern länk) om betydande marknadsinflytande på marknaden för televisions- och radiosändningstjänster (på finska)

Offentliga delgivningar

Offentlig delgivning av Transport- och kommunikationsverkets beslut om betydande marknadsinflytande på marknaden för televisions- och radiosändningstjänster

Offentlig delgivning av Transport- och kommunikationsverkets beslut om åtaganden på marknaden för televisions- och radiosändningstjänster 

Ytterligare information

Elina Pesonen, specialsakkunnig, tfn 029 5390 641, elina.pesonen@traficom.fi 

Martin Andersson, ledande sakkunnig, tfn 029 5390 518, martin.andersson@traficom.fi

Bakgrund

Ställning som ett företag med betydande marknadsinflytande (SMP) betyder ett sådant ekonomiskt inflytande som ger företaget en möjlighet att det i betydande utsträckning kan verka oberoende av konkurrenter, kunder och slutligen konsumenter.

I ett beslut om betydande marknadsinflytande åläggs ett företag skyldigheter för att undanröja konkurrenshinder eller främja konkurrensen på marknaden i fråga eller ämbetsverket beslutar att de frivilliga åtaganden som företaget sökt blir bindande för att lösa konkurrensproblem.

Digita Oy:s UHF-nät och FM-nät möjliggör sändning av programtjänster till slutkunder.

Med programtjänster avses televisions- eller radioprogram som tillhandahålls användare. Leverantörer av programtjänster är till exempel Rundradion Ab, MTV Oy och Sanoma Media Finland Oy.