Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Marknadsföring, sponsring och produktplacering

Marknadsföring måste vara klart identifierbar som sådan och reklaminslag ska åtskiljas från audiovisuella program och radioprogram. Lagen reglerar även reklamens längd och placering. Traficom övervakar marknadsföringen i tv, radio och beställ-tv-tjänster.

Utövare av programverksamheten på tv och i radio måste följa de bestämmelser om marknadsföring som finns i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation.  (Extern länk)

Marknadsföringen kan gälla

  • reklam
  • teleköpsändning
  • sponsring eller
  • produktplacering.

Syftet med 26 kap. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikationär att trygga programutbudets enhetlighet och att åtskilja det kommersiella innehållet från det övriga programutbudet.

Reklam

Med reklam avses ett meddelande, en annons eller ett annat budskap i televisions- och radioverksamhet eller i beställ-tv-tjänster som i regel sänds mot betalning eller annan ersättning,

  • som inte utgör sponsring eller produktplacering och
  • vars syfte är att främja annonsörens försäljning av nyttigheter eller göra en annonsör som bedriver ekonomisk verksamhet mera känd.

Reklamen ska åtskiljas från det övriga programutbudet genom en bild- eller ljudsymbol eller genom att dela upp bildutrymmet. Smygreklam är förbjuden.

Lag om tjänster inom elektronisk kommunikation reglerar reklamernas och teleköpsändningarnas längd och placering i televisions- och radioprogramutbudet.

Bestämmelser om övervakning av etiska principer för reklam och skyddande av minderåriga hör till konsumentombudsmannen (Extern länk).

Sponsring

Med sponsring avses finansiering av eller annat ekonomiskt understöd till program med syfte att främja sponsorns försäljning av nyttigheter eller göra sponsorn mera känd.

Sponsorns namn eller symbol ska anges tydligt i början eller i slutet av sponsrade program.

I sponsrade program får inte finnas uppmaningar om att köpa sponsorns produkter eller tjänster.

Produktplacering

Med produktplacering avses placering av en produkt, en tjänst eller ett varumärke in i ett audiovisuellt program mot vederlag. Produktplacering är tillåten i andra program än nyhets- och aktualitetsprogram, program om konsumentfrågor, religiösa program och barnprogram.

Tittarna ska tydligt informeras om att det förekommer produktplacering i ett program. Informerandet kan göras antingen i form av text eller genom en symbol som genomgående används av utövarna av program.

Finlands fyra största kommersiella tv-bolag (Sanoma, MTV, Discovery och Fox/Disney) har börjat använda en gemensam symbol för att informera om produktplacering.

Tuotesijoittelun tunnus

Informationen om produktplacering ska visas i början och slutet av det audiovisuella programmet och efter varje reklamavbrott. Informationen får inte vara reklammässig.

Traficom övervakar marknadsföringen på television och i radio

Traficom följer upp åtskiljning, längd och placering av marknadsföringen. Traficom samtalar aktivt om reglerna och principerna för marknadsföringen med aktörerna i branschen.

Elektroniska tjänster

Kostnadsfri

Uppdaterad