Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Anvisningar för kampanjer för återkallelse

Anvisningar för kampanjer för återkallelse för fordonets tillverkare, tillverkarens representant, importör och distributör

Om det konstateras att fordonet inte överensstämmer med kraven eller att det medför en allvarlig risk, bör fordonets tillverkare, tillverkarens representant, importören eller distributören (nedan den ekonomiska aktören) vidta nödvändiga avhjälpande åtgärder för att få fordonet i fråga överensstämma med kraven, att dra tillbaka fordonet från marknaden eller att ordna återkallelse beroende på fallet.

De lagstadgade kraven för kampanjerna för återkallelse finns, beroende på fordonsklass, antingen i EU:s ramförordningar (2018/858, 168/2013 och 167/2021) eller i den nationella fordonslagen (82/2021).

Kampanjen för återkallelse ska inledas också när fordonet nämns på EU-kommissionens SafetyGate-notifikationslistan och bedöms medföra en allvarlig risk. Traficom följer upp den veckovisa publikationen och skickar vid behov en förfrågan till den ekonomiska aktören i Finland.

Traficom följer också upp ICSMS-systemet som EU-ländernas myndigheter använder för att kunna informera varandra om de produkter de testat eller annars undersökt, om testens resultat och om observerade bristande överensstämmelser.

Den ekonomiska aktören ska informera Traficom om alla kampanjer för återkallelse som är i kraft samt om fordon som omfattas av kampanjerna i Finland.

Fordonstillverkaren kan ordna så kallade service- eller reparationskampanjer även på grund av mindre fel eller avvikelser som den ekonomiska aktören inte behöver meddela Traficom.

Skyldigheten för återkallelse gäller alla de fordonsklasser som anges i fordonslagen. Skyldigheten gäller fordon som har godkänts för att användas i trafik i Finland och som är i bruk i Finland. Skyldigheten gäller både förhandsanmälda fordon och enskilt importerade fordon.

Fordon som har registrerats på Åland behöver inte inkluderas i anmälan om kampanjen för återkallelse.

Den ekonomiska aktören ska se till att kampanjen för återkallelse genomförs inom skälig tid.

Följande numrerade anvisningar gäller inte de fordonsklasser som inte omfattas av registreringsskyldighet (lätta elfordon, cyklar osv.). Anmälan om fordonet och reparationsåtgärder till Traficom kan vara fritt formulerad. Traficom ber om ytterligare information vid behov. I dessa fall ska den ekonomiska aktören försöka ta kontakt med så många konsumenter som möjligt som redan köpt produkten antingen personligen eller genom offentlig information.

Anvisningar för att skicka säker e-post till Traficom hittar du vid behov här (Extern länk)

 

KAMPANJER FÖR OTA (OVER-THE-AIR)-ÅTERKALLELSER

Detta dokument innehåller anvisningar om utförande av OTA (Over-the-Air)-återkallelser. Det är fråga om ett förfarande som är ett alternativ till traditionella återkallelser och där fordonets innehavare informeras elektroniskt om återkallelsen. Fordonets systemprogramvara uppdateras trådlöst så att fordonet efter uppdateringen inte orsakar en allvarlig risk på grund av programvaran eller så att fordonet uppfyller kraven som gäller det.

Vid OTA-återkallelser ska man följa de förfaranden för anmälan till Traficom som fastställs i 178 § i fordonslagen. (se anvisningarna om förfaranden nedan).

ANMÄLAN OM KAMPANJ FÖR ÅTERKALLELSE

Inledande av en kampanj för återkallelse

1

Ta reda på vilka fordon som kampanjen gäller

Tillverkaren ombes lämna ut en förteckning över identifieringsnummer för alla fordon som omfattas av kampanjen för återkallelse globalt.

2

Ta reda på om fordon som omfattas av kampanjen är registrerade i Finland

Förteckningen och en brevlayout för kallelsen skickas till Till Traficoms avtalspart som tillhandahåller direktmarknadsföringstjänster (Extern länk) som utifrån listan tar fram adresser till alla ägare och innehavare av fordon registrerade i Finland. Enskilt importerade fordon ska också beaktas.

Avtalsparten ska tydligt underrättas om huruvida det är fråga om en lagstadgad kampanj för återkallelse eller en service- eller reparationskampanj, eftersom det påverkar de adressuppgifter som lämnas ut ur registret.

I samband med att informationen tas fram får Traficom kännedom om de fordon vars ägare eller innehavare har en spärrmarkering och skickar reparationskallelsen direkt till dem. Traficom lämnar inte ut uppgifter om personer med spärrmarkering.

Om genomförandet av kampanjen för återkallelse ges i uppdrag till en annan ekonomisk aktör ska uppdraget bevisas med en gällande fullmakt av vilken fullmaktens giltighet kan verifieras. Giltigheten kan vara tillsvidare gällande eller tidsbegränsad.

3

Informera Traficom om kampanjen

Använd blanketten ovan om när kampanjen för återkallelse börjar och om dess tidtabell och skicka den till recall@traficom.fi.

4

Skicka kallelsebrev

Skicka reparationskallelser till kunder vars fordon omfattas av kampanjen.

5

Skicka nya kallelsebrev vid behov med uppdaterade uppgifter om ägare och innehavare

Vid behov skickas en ny reparationskallelse ut. Om kunden inte lämnar in fordonet för reparation efter den andra kallelsen, skickas Traficoms följebrev med den tredje kallelsen. Följebrevet och diarienumret som ska anges i det fås från adressen recall@traficom.fi.

Uppgifter om ägare och innehavare ska uppdateras varje gång en kallelse skickas ut.

Avslutande av kampanjen om alla fordon som omfattas av kampanjen har reparerats:

1

Traficom underrättas om att alla fordon har reparerats och att kampanjen för återkallelse har genomförts. Anmälan görs per e-post till recall@traficom.fi. På basis av anmälan antecknar Traficom kampanjens slutdatum.

Avslutande av kampanjen om alla fordon som omfattas av kampanjen inte har kunnat repareras:

1

En lista med oreparerade fordon skickas till Traficom (recall@traficom.fi) nio veckor efter att följebrevet skickats. Traficom lägger till en begränsning i uppgifterna om de oreparerade fordonen i fordonstrafikregistret och antecknar kampanjens slutdatum.

Begränsningen leder till att fordonet underkänns i följande periodiska besiktning, registreringsbesiktning eller kontrollbesiktning.

2

Uppgiften om begränsningen kan raderas och fordonet kan godkännas i besiktningen då man vid besiktningen uppvisar en utredning av tillverkaren, tillverkarens representant eller en märkesverkstad om att den reparationsåtgärd som kampanjen förutsätter har vidtagits.

Kampanjernas offentlighet

Uppgifter om kampanjer för återkallelse är offentliga. Traficom för en databas över kampanjer för återkallelse (Extern länk) som uppdateras regelbundet på basis av anmälningar från tillverkare och tillverkares representanter. 

 

Uppdaterad