Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Lämna in ett klagomål: rättigheter för personer med funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet vid bussresor

Om du har nedsatt rörlighet till exempel på grund av ålder eller funktionsnedsättning, har du rätt att utan kostnad få assistans på busstationer som utsetts till terminaler där assistans ska tillhandahållas. Assistans fås i viss mån även ombord på bussen. På denna sida ger vi dig råd om hur du kan lämna in ett klagomål om dina rättigheter inte har respekterats.

Så här lämnar du in ett klagomål

1

Kontakta först operatören vid den utsedda terminalen eller trafikidkaren

Om dina rättigheter inte har respekterats ska du lämna ett klagomål antingen till operatören för den utsedda terminalen eller till trafikidkaren. Skicka klagomålet till den som det berör. 

Kontakta den utsedda terminalen om ärendet gäller assistansen på busstationen. Om problemet gäller en situation ombord, kontakta trafikidkaren. 

Lämna in ditt klagomål inom tre månader. 

2

Vänta på svar

Terminaloperatören eller trafikidkaren ska inom en månad efter att ha mottagit klagomålet meddela om ditt klagomål accepterats, avslagits eller fortfarande behandlas. Ett slutligt svar ska ges inom tre månader. 

3

Välj rätt myndighet

Om du inte är nöjd med svaret du fått, kan du vända dig till den myndighet som övervakar passagerares rättigheter. Se till att du skickar ditt klagomål till rätt myndighet.

Klagomålet ska skickas till myndigheten i det land där händelsen inträffade. 

 

4

Händelsen inträffade i Finland

Skicka klagomålet till Traficom om händelsen inträffade i Finland. 

6

Så här lämnar du in ett klagomål till Traficom

Du kan skicka in ditt klagomål till Traficom per e-post eller som ett fritt formulerat brev. 

Bifoga din korrespondens med terminaloperatören eller trafikidkaren till klagomålet. Bifoga en kopia av din biljett samt andra bilagor du anser nödvändiga.

Skicka klagomålet till registrator@traficom.fi

Om ditt klagomål innehåller personlig information kan du skicka den som säker e-post. Instruktioner för att skicka säker e-post. (Extern länk)

Om du inte kan skicka klagomålet per e-post, kan du skicka det till Traficom per post på adressen: Transport- och kommunikationsverket Traficom PB 320 00059 TRAFICOM

7

Traficom kan ge en rekommendation

Traficom är behörig att ge en rekommendation gällande ett klagomål som lämnats in av en passagerare.