Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Liikuntarajoitteisen ja vammaisen henkilön oikeudet lentomatkalla

Jos liikuntakykysi on rajoittunut esimerkiksi iän tai vamman vuoksi, sinulla on oikeus saada maksutta apua lentoasemalla ja matkan aikana lentokoneessa. Parhaiten saat apua, kun ilmoitat avuntarpeestasi ennakkoon. Tutustu avustamispalveluun ja oikeuksiisi eri tilanteissa.

Lentoaseman pitäjä auttaa sinua lentoasemalla liikkumisessa ja toimimisessa. Lennon aikana apua antaa lentoyhtiö.

Avustamispalvelu on aina maksutonta. Avustamispalvelu helpottaa matkustamista ja takaa kaikille yhtäläiset oikeudet lentomatkustamiseen. 

Kenelle avustamispalvelu on tarkoitettu?

Erilaiset toimintarajoitteet voivat vaikeuttaa liikennepalveluiden käyttämistä. Kaikki toimintarajoitteet eivät ole silmin havaittavissa.

Apua saavat henkilöt, joiden liikuntakyky on rajoittunut pysyvästi tai väliaikaisesti

Avustamispalvelua voivat saada esimerkiksi iäkkäät matkustajat, pyörätuolia käyttävät henkilöt tai henkilöt, joilla on näkö- tai kuulovamma. 

Apua saavat myös vammaiset henkilöt sekä esimerkiksi autismin kirjon henkilöt tai henkilöt, joilla on muistisairaus. 

Ilmoita avuntarpeesta ennakkoon

Ilmoita avuntarpeesta mielellään jo matkaa varatessasi. Näin varmistat, että saat juuri sellaista apua kuin tarvitset.

Ilmoita avuntarpeesta lentoyhtiölle, matkalipun myyjälle tai matkanjärjestäjälle. Tiedot avuntarpeesta voi lisätä jo varausjärjestelmässä tai sen voi joutua tekemään erikseen esimerkiksi nettisivuilla olevalla lomakkeella tai puhelimitse.

ILMOITA VIIMEISTÄÄN 48 TUNTIA ENNEN LENTOA

Ilmoita avuntarpeesta samalla, kun varaat matkan tai viimeistään 48 tuntia ennen lentoa. 

Jos lennot ovat samalla varauksella, sama ilmoitus kattaa myös jatkolennon sekä paluulennon. Jos olet varannut lennot erikseen, tieto avuntarpeestasi ei siirry automaattisesti eri lentoyhtiöiden välillä. Ilmoita avuntarpeesta tällöin eri lentoyhtiöille erikseen. 

Jos et ole ilmoittanut avuntarpeesta ennakkoon, sinua autetaan pääsemään varaamallesi lennolle. Kuitenkaan kaikkia toiveita ei tällöin välttämättä voida toteuttaa.  

Avuntarpeesta ilmoittamisesta ei saa periä ylimääräistä maksua. 

Arvioi todellinen avuntarpeesi

Avustamispalvelua varten ei tarvita lääkärintodistusta tai muutakaan todistetta avuntarpeesta. Sinun tulee itse arvioida, millaista apua matkan aikana tarvitset. Muista, että välimatkat lentoasemalla saattavat olla pitkiä. Kun ilmoitat avuntarpeesta, kuvaile mahdollisimman tarkasti millaista apua tarvitset. 

Huomaathan, että esimerkiksi jotkin sairaudet tai äskettäiset leikkaukset voivat rajoittaa lentämistä. Tällaisessa tilanteessa lentoyhtiö voi edellyttää lääkärin tekemää arviota kyvystäsi matkustaa. 

Millaista apua voin saada lentomatkalla?

Avustuspalvelua saa kaikilla EU:n alueelta lähtevillä lennoilla. Apua saa myös sellaisilla EU:n ulkopuolelta saapuvilla lennoilla, jonka lentää EU:n lentoyhtiö. Sääntöjä sovelletaan myös Norjaan, Sveitsiin ja Islantiin sekä niiden lentoyhtiöihin. 

Näin tilaat avustamispalvelun

1: Ilmoita avuntarpeesta ennakkoon

Ilmoita avuntarpeesta lentoyhtiölle, matkalipun myyjälle tai matkanjärjestäjälle jo matkaa varatessa tai viimeistään 48 tuntia ennen lähtöaikaa.

Kerro mahdollisimman tarkoin, millainen apu on tarpeen. 

2: Ilmoita myös tarvitsemistasi apuvälineistä

Muista ilmoittaa myös tarvitsemistasi liikkumisen apuvälineistä kuten pyörätuolista, avustuskoirasta sekä hengitys- ja happilaitteista. 

Voit kuljettaa maksutta kaksi liikkumiseen tarvitsemaasi apuvälinettä sekä kaikki matkan aikana tarvitsemasi lääketieteelliset tarvikkeet. 

3: Yleensä yksi ilmoitus riittää

Jos lentosi ovat samalla varauksella, sama ilmoitus kattaa myös jatkolennon sekä paluulennon. 

Jos olet varannut lennot erikseen, ilmoita avuntarpeestasi tällöin eri lentoyhtiöille erikseen. 

4: Pyydä kirjallinen vahvistus

Pyydä avustamispalvelusta kirjallinen vahvistus.

5: Ilmoittaudu avustajalle lentoasemalla

Ilmoittaudu avustajalle lentoaseman lähtöselvityksessä tai kutsupisteessä lentoyhtiön ilmoittamaan määräaikaan mennessä. 

 

Tutustu oikeuksiisi eri tilanteissa

Tee valitus: liikuntarajoitteisen ja vammaisen henkilön oikeudet lentomatkalla

Tee valitus, jos oikeuksiasi lentomatkalla ei kunnioitettu. Ongelmatapauksissa, ota aina ensin yhteyttä lentoaseman pitäjään tai lentoyhtiöön. 

Tarvittaessa voit ottaa yhtyettä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Suomessa liikuntarajoitteisten ja vammaisten henkilöiden oikeuksia lentoliikenteessä valvoo Traficom.