Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet EASA har i november 2021 publicerat nytt rådgivande material (AMC/GM) om SERA-förordningen 923/2012, det vill säga EU:s gemensamma trafikregler för luftfart. Materialet gäller den radiofraseologi som används inom AFIS- och FIS-tjänster. Syftet med ändringen är att förenhetliga fraseologin mellan piloterna och flygkontroll- eller FIS-/AFIS-enheter samt förbättra piloternas situationsmedvetenhet när de får AFIS-tjänst. Ändringarna i fraseologin införs från och med 1 december 2022.
Ett av målen är att förtydliga fraseologins användning i såväl flygkontroll- som FIS-/AFIS-tjänster. I motiveringarna till EASA:s ändringar anses säkerheten på landningsbanan vara ett av de mest kritiska säkerhetselementen beträffande funktionerna på en flygplats. Enligt motiveringarna är så kallade varnande (warning) fraser motiverade med tanke på säkerheten, medan så kallade vägledande fraser (direct) kan orsaka förvirring på operatörens sida angående vilken tjänst som erbjuds (FIS/AFIS eller ATC). Av den orsaken är det viktigt att säkerställa flyginformationstjänstens konsekvens och erbjuda säkerhetskritisk information i tid för att förbättra flygbesättningens situationsmedvetenhet och med hjälp av informationen stödja besättningen i beslutsfattandet, i synnerhet på AFIS-flygplatser.
Enligt de uppdaterade instruktionerna ska information om den faktiska situationen på landningsbanan i fortsättningen ges med frasen ”NO REPORTED TRAFFIC RUNWAY (number)”/"EI TIEDOSSA OLEVAA LIIKENNETTÄ KIITOTIE (kod)". AFIS-enheten beslutar inte om banans tillgänglighet, utan tillhandahåller ändamålsenlig information om trafiken. Därtill kan AFIS-enheten informera om situationen på banan "RUNWAY (number) OCCUPIED…”/”KIITOTIE (kod) VARATTU…". Informationen som AFIS-enheten ger om den bana som är i bruk ska tolkas som ett förslag till piloten om vilken bana som skulle vara lämpligast för start och landning, men beslutet om vilken bana som används ska fattas av luftfartygets befälhavare.
Fraserna enligt de nya kraven har uppdaterats på både engelska och finska även i den nyaste versionen av Traficoms luftfartsanvisning GEN T1-10, som likaså blir tillämplig den 1 december 2022.
Till följd av ändringarna i SERA-förordningen och annan EU-reglering kommer dessutom ett projekt för att ändra Traficoms föreskrift OPS M1-19, Verksamhet vid AFIS-flygplatser, att inledas. Om den nationella föreskriften efter den 1 december strider mot kraven i SERA-förordningen tillämpas i första hand förordningen.
Ytterligare information:
Jani Luiro, specialsakkunnig, jani.luiro(at)traficom.fi
Markku Tyynelä, överinspektör, markku.tyynela(at)traficom.fi
Länkar till författningarna:
- SERA-förordningen (Extern länk)
- AMC/GM-material till SERA-förordningen (Extern länk) (den nya fraseologin från och med s. 126)
- NPA 2021-05: Standardised European rules of the air — Introduction of radiotelephony for the provision of aerodrome flight information service (AFIS) (Extern länk)
- Luftfartsanvisningen GEN T1-10 (Extern länk) (uppdaterad revision 3, 16.11.2022 - på finska)