Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Digitaliseringens effekter syns fortfarande i utvecklingen av posttjänsterna. Precis som under tidigare år fortsätter utdelningen av brev och tidningar att minska, medan paketutdelningen i stället vände till en svag ökning. Uppgifterna baseras på Transport- och kommunikationsverket Traficoms årliga utredning av postmarknaden.

År 2024 minskade mängden brevpost med över 10 procent jämfört med föregående år. Även utdelningen av tryckta tidningar minskade avsevärt. Antalet morgonutdelningar av tidningar och utdelningar av tidskrifter minskade båda med cirka 15 procent. Utdelningsvolymerna påverkas bland annat av branschens strukturella utmaningar och minskningen av antalet utgivningsdagar för tidningar.

Mängden oadresserad utdelning, såsom reklam och gratistidningar, minskade med cirka 10 procent i takt med att marknadsföringen flyttar allt mer till digitala kanaler.

Paketutdelningen har redan i över 10 år avvikit i utvecklingsriktning från andra försändelsekategorier. Enligt Traficoms bedömning ökade antalet paket något år 2024 och återgick till nivån från år 2022.

Traficoms utredning av postmarknaden baseras på uppgifter som samlats in från utdelningsbolag om volymutvecklingen för olika typer av postförsändelser.

Ytterligare information

Sami Vilvala, specialsakkunnig, tfn 0295 390 624, sami.vilvala@traficom.fi