Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Spärrfunktioner för telefonabonnemang

Det är möjligt att använda spärrfunktioner i abonnemanget. Med hjälp av dem kan användaren på eget initiativ begränsa användningen av telefonen och de kostnader som hänger samman med användningen. Traficom har i sin föreskrift anvisat vissa nummer för vissa typer av tjänster.

Syftet med föreskriften är att ge abonnenterna tillgång till tilläggstjänster genom vilka de kan spärra samtal, textmeddelanden och datatjänster till sådana avgiftsbelagda tjänster som debiteras på telefonräkningen. Med hjälp av de tilläggstjänster som föreskriften gäller är det möjligt att spärra till exempel oavsiktliga samtal till dyra servicenummer. Dessutom kan föräldrarna ha kontroll över sina barns telefonräkning genom att spärra samtal till tjänster som de inte behöver.

Betalteletjänster grupperas enligt tjänsteinnehållet i följande grupper:

1)              tjänstegrupp I: allmännyttiga tjänster,

2)              tjänstegrupp II: kundbetjäningstjänster,

3)              tjänstegrupp III: underhållningstjänster,

4)              tjänstegrupp IV: vuxenunderhållningstjänster.

I tjänstegrupp I och II kan ingå vissa företags servicenummer eller taxibeställningsnummer. Tjänsterna i tjänstegrupp III och IV är i allmänhet dyrare 0700-tjänster.

I princip ska teleföretagen tillhandahålla abonnemanget utan spärrtjänster men de ska berätta för abonnenten om möjligheten att få dem. Teleföretagen använder ofta ett marknadsföringsnamn för sina spärrtjänster som inte är samma som namnen för spärrtjänsterna i Traficoms föreskrift. Spärrtjänst P1 (Traficoms term) spärrar samtal till alla tjänstegrupper I-IV ovan medan spärrtjänst P4 spärrar samtal endast till servicegrupp IV, dvs. vuxenunderhållningstjänster. Det är möjligt att endast spärra t.ex. utlandssamtal.

Teleföretagen ger gärna mer information om spärrtjänster och andra tilläggstjänster till abonnemanget.

Uppdaterad