CORSIA – ett utsläppssystem för den internationella flygtrafiken
Vid Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO:s generalförsamling år 2016 fattade medlemsstaterna ett beslut om förverkligande av systemet CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), som förpliktigar till kompensation av ökade koldioxidutsläpp från den internationella flygtrafiken. I och med detta beslut är luftfarten den första branschen som infört ett globalt marknadsmässigt utsläppssystem.
Målet är att flygtrafiken ska växa koldioxidneutralt från och med år 2020
Flygtrafiken orsakar omkring 2 procent av världens koldioxidutsläpp, varav den internationella flygtrafiken står för ungefär 1,3 procent. På grund av den kraftiga ökningen av flygtrafiken kommer utsläppen dock att mångdubblas, om man inte vidtar effektivare åtgärder för att minska dem.
Genom CORSIA strävar man efter att den internationella flygtrafiken ska växa koldioxidneutralt från och med år 2020, det vill säga att utsläppen ska bli kvar på 2020 års nivå även om flygtrafiken ökar. Enligt ICAO:s mål strävar man primärt efter att minska utsläppen genom luftfartygsteknik, alternativa hållbara bränslen samt energieffektiv flygverksamhet och användning av luftrummet. Dessa metoder kommer dock inom en nära framtid inte att räcka till, och därför behövs ett marknadsmässigt kompensationssystem.
Man kompenserar för ökade utsläpp genom att köpa utsläppsenheter
Inom CORSIA kompenserar användarna av luftfartyg de ökade utsläppen inom den internationella flygtrafiken genom att köpa CORSIA-godkända utsläppsenheter, som huvudsakligen kommer från utsläppsminskningsprojekt inom andra branscher, på kolmarknaden. Kompensationsskyldigheten beräknas årligen genom att jämföra utsläppen från rutter mellan CORSIA:s medlemsstater med medeltalet för utsläppen under 2019. Mer information om luftfartygsanvändares skyldigheter finns på sidan om övervakning, rapportering och verifiering av utsläpp (Extern länk).
Anmälda stater
ICAO har på sin webbplats en lista (Extern länk) över de stater som meddelat att de deltar i CORSIA redan från början. Finland har anmält sig tillsammans med 44 medlemsstater i Europeiska civila luftfartskonferensen (ECAC).
Verkställande
Inom Europeiska unionen verkställs CORSIA enligt kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/1603 genom direktivet om utsläppshandel (2003/87/EG). Transport- och kommunikationsverket Traficom ansvarar för verkställandet av CORSIA i Finland.
För närvarande strävar man efter att minska utsläppen från flygningar inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet genom EU:s utsläppshandel för flygtrafiken (Extern länk). Beslut om en eventuell samordning av CORSIA och EU:s utsläppshandel för flygtrafiken fattas inom EU före slutet av 2023.