Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Enligt Transport- och kommunikationsverket Traficoms konsumentenkät om posttjänster har användningen av och populariteten hos paketautomater ökat markant sedan början av årtiondet, och de är nu det sätt att ta emot paket som konsumenterna föredrar. Försändelsepriserna för paket upplevs som höga, men konsumenterna är rätt nöjda med leveranstiden för de paket de skickar. Posti Abp är fortfarande det klart mest använda företaget när det gäller att skicka och ta emot paket.

Traficoms konsumentenkät från hösten 2024 visar att antalet konsumenter som skickar och beställer postpaket har hållit sig relativt oförändrat. Däremot har det skett en tydlig förändring i mottagningssätten: användningen av paketautomater har ökat avsevärt sedan början av årtiondet.

År 2024 önskade redan 53 % av konsumenterna att få sina paket till en automat – en ökning med 13 procentenheter jämfört med år 2020. Samtidigt hämtade allt fler sina paket från en automat och inte från ett verksamhetsställe.

Paketvolymerna ökar trots att antalet användare förblir oförändrat

Cirka 80 % av finländarna uppgav att de hade tagit emot ett paket under de senaste sex månaderna. Andelen som beställer paket har förblivit oförändrad sedan 2020, liksom andelen som skickar paket, vilket var 35 %. Enligt Tullens statistik har dock den totala mängden paket ökat betydligt, särskilt från länder utanför EU. Eftersom antalet konsumenter som beställer paket inte har ökat enligt enkäten, innebär det att de som använder pakettjänster beställer varor oftare och i större mängder än tidigare, åtminstone från utlandet.

Paketautomaterna har gått om verksamhetsställen i popularitet bland konsumenterna

Sätten att ta emot paket har förändrats. År 2020 hämtade knappt hälften av konsumenterna sina paket från ett verksamhetsställe, men år 2024 var det bara 36 % som använde verksamhetsställen. Samtidigt har paketautomater blivit det leveranssätt som konsumenterna i första hand föredrar. Automaterna finns ofta på platser där man regelbundet uträttar ärenden, såsom i matbutiker. Deras användning kräver ingen separat resa och ärenden kan uträttas enligt platsens öppettider. Över en femtedel av konsumenterna skulle vilja få paket levererade direkt hem, men detta alternativ är ofta dyrare eller har begränsad tillgänglighet.

"Paketautomaternas popularitet visar att konsumenterna uppskattar bekvämlighet och flexibilitet i vardagen", säger Marja Heinonen, specialsakkunnig vid Traficom.

År 2020 använde 40 % av de konsumenter som tog emot paket automater, 47 % använde verksamhetsställen, 12 % använde hemleverans. År 2024 automat 54 %, verksamhetsställen 36 %, hemleverans 10 %. Det föredragna sättet för mottagning år 2020 var automat 40 %, verksamhetsställen 23 %, hemleverans 36 %. År 2024 automat 53 %, verksamhetsställen 18 %, hemleverans 23 %.
Figur 1. Det faktiska sättet konsumenter tagit emot paket samt vilket mottagningssätt de föredrar.

Försändelsepriserna för paket väcker mest missnöje

Av dem som svarade på enkäten hade 35% skickat ett paket under det senaste halvåret. Av dem var största delen nöjda med leveranshastigheten, men många upplevde priserna som oskäliga. År 2020 var 39 % missnöjda med försändelsepriset för paket, men år 2024 var andelen redan 57 %.

Missnöjdhet med försändelsepriset för paket år 2020: 9 % mycket missnöjda, 30 % missnöjda, 38 % nöjda, 19 % mycket nöjda. År 2024 var siffrorna från den mest missnöjda kategorin och uppåt: 16 %, 41 %, 28 % och 9 %. Nöjdhet med leveranshastigheten för skickade paket år 2020 från mycket missnöjd och uppåt: 6 %, 12 %, 45 % och 34 %. År 2024 3 %, 16 %, 44 % och 34 %.
Figur 2. Konsumenternas nöjdhet med leveranshastigheten och försändelsepriset för skickade paket.

Nöjdheten med funktionssäkerheten och tillförlitligheten i utdelningen av brev och paket har försämrats under årens lopp. År 2018 var 61 % av konsumenterna mycket nöjda eller nöjda med funktionssäkerheten, medan andelen nöjda år 2024 endast var 50 %.

Posti mest populärt bland pakettjänster – hårdare konkurrens om mottagning än om försändelser

I enkäten 2024 utreddes för första gången också vilka företag konsumenterna hade använt för att skicka och ta emot paket. Posti Abp var det klart mest använda företaget för försändelser – en tredjedel av respondenterna uppgav att de hade använt Posti. 

Procentandelarna av de konsumenter som skickat paket och använt det nämnda företaget enligt enkäten 2024: Posti Abp 32 %, PostNord 7 %, Matkahuolto 4 %, DHL 3 %, Budbee 2 %, UPS 1 %, Ärräpaketti 1 %, Övriga under 1 %. 64 % av konsumenterna hade inte skickat paket under de senaste 6 månaderna.
Figur 3. Företag som konsumenterna använde för att skicka paket enligt enkätundersökningen 2024.

Konkurrensen är något högre när det gäller att ta emot paket. Även i detta fall var Posti klart det vanligaste transportföretaget – 68 % av konsumenterna hade fått ett paket via det. Det näst mest använda företaget var PostNord, som hade använts av 39 % av konsumenterna. Över 10 % av hade använt DHL, Matkahuolto och Budbee. En liten grupp hade använt andra större internationella transportföretag. Konsumenten kan dock inte alltid själv välja leveransföretag, eftersom avsändaren ofta använder det företag som passar denne bäst eller en eventuell avtalspartner.

Procentandelarna av de konsumenter som tagit emot paket och där det nämnda företaget hade använts för leveransen enligt enkäten 2024: Posti 68 %, PostNord 39 %, DHL 16 %, Matkahuolto 14 %, Budbee 12 %, UPS 6 %, FedEx 4 %, DB Schenker 2 %, Annan 1 %. 18 % av konsumenterna hade inte tagit emot paket under de senaste 6 månaderna.
Figur 4. Företag som användes för att ta emot paket enligt enkätundersökningen 2024. Procentandelarna beskriver andelen av samtliga konsumenter.

Undersökningen genomfördes av IROResearch Oy. I enkäten deltog 1 000 konsumenter och den genomfördes som en internetpanel under perioden 12–20.11.2024. Undersökningens felmarginal är 3,2 procentenheter åt båda riktningarna.

Ytterligare information