Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Postkundernas rättigheter

Postföretaget ansvarar för försändelsernas förtrolighet och eventuella skador som orsakas av att en försändelse försenas, försvinner eller skadas. Postföretaget ska mot gällande avgift till adressaten förmedla brevförsändelser i enlighet med postlagen och sina leveransvillkor.

De rättigheter för användare som föreskrivs i postlagen gäller tjänster som postföretagen tillhandahåller. Postföretag är företag som bedriver postverksamhet som gäller brevförsändelser Postföretag ska göra en anmälan till Traficom innan verksamheten inleds.

För pakettjänster gäller de rättigheter för användare som föreskrivs i postlagen endast de Posti Ab:s pakettjänster som betalas kontant och som det måste tillhandahålla på basis av Traficoms beslut.

Samhällsomfattande posttjänster garanterar att alla i Finland har tillgång till grundläggande brev- och postpakettjänster. De priser som betalas för de samhällsomfattande posttjänsterna måste också vara rimliga och opartiska för alla. 

Brevhemlighet ska tryggas

Ett postföretag ska säkerställa sekretessen för förtroliga meddelanden. Skyldigheten gäller också ombudsposter som tillhandahåller postföretgets tjänster. Den som är anställd hos ett företag får inte röja vad han eller hon i sitt arbete har fått veta om en kund eller dennes angelägenheter, om röjandet av upplysningarna skulle göra intrång i sekretessen i fråga om förtroliga meddelanden eller skada ett affärs- eller kundförhållande.

Postföretagets skyldighet att befordra en försändelse till adressaten

Postföretag är skyldiga att befordra brevförsändelser eller postpaket till den adress som finns antecknad på försändelsen. Om adressuppgiften är bristfällig, ska postföretaget i regel sträva efter att utreda adressatens rätta adress. Om försändelsen inte kan frambefordras, ska postföretaget returnera den till avsändaren. Om det inte heller är möjligt, sänder postföretaget försändelsen till Kommunikationsverket för behandling. 

Rätt till skadestånd

Postföretaget ansvarar i regel för en skada som avsändaren eller mottagaren orsakas av att

  • en försändelse försenas
  • försvinner eller
  • skadas.

Postföretagets ansvar är begränsat till ett visst eurobelopp.

Den som har lidit skada kan ansöka om ersättning från postföretaget som vid behov ger råd om hur man ansöker om ersättning.

Om postföretagets skadeståndsansvar bestäms i 49–52 § i postlagen (Extern länk).

Traficom behandlar klagomål som gäller iakttagande av postlagen

Traficom  avgör klagomål om utdelning av brevförsändelser och i regel andra saker som strider mot postlagen.

Vid problemsituationer ska kunden i första hand göra en reklamation direkt till postföretaget. Om problemet fortsätter kan kunden göra ett klagomål till Traficom eller en annan behörig myndighet beroende på syftet med ärendet.

Traficom utövar inte tillsyn över utdelning av oadresserade försändelser, tidningar och tidskrifter.

Oenigheter vid placering av postlådor avgörs av kommunens byggnadstillsyn.

Traficoms beslutanderätt omfattar inte frågor som gäller avtalsförhållanden mellan postföretag och kunder eller ersättningsansvaret. Det är möjligt att föra tvisten som gäller skadestånd och avtal om tilläggstjänster med postföretaget till konsumenttvistenämnden för handläggning. Avtals- eller skadeståndsärendet måste dock avgöras av tingsrätten om beslutet ska bli förpliktande.

Uppdaterad