Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

ADAS - eCall-nödlarmssystem

Syftet med det alleuropeiska nödlarmssystemet eCall är att säkerställa att nödcentralen får information om en olycka genast efter att den inträffat, information om olycksplatsen och några väsentliga uppgifter som räddningsverket behöver.

Så här fungerar eCall

När bilen med hjälp av sina sensorer upptäcker en kollision, ringer bilens eCall-anordning automatiskt till nödnumret 112 och öppnar en talförbindelse mellan personerna i bilen och nödcentralen. 
Samtalet styrs till den närmaste nödcentralen. Dessutom skickar anordningen information om olyckan till nödcentralen, bland annat olycksplatsens koordinater, fordonets riktning och fordonets identifikationsuppgifter. 

Bra att veta

Vid behov kan du också ringa ett nödsamtal manuellt genom att trycka på bilens eCall-knapp. I många bilar finns knappen på taket i närheten av backspegeln och är försedd med texten SOS. Man får endast trycka på knappen i verkliga nödsituationer!
I vissa fordon kan man välja om samtalet via SOS-knappen kopplas till nödcentralen eller servicecentralen för fordonets tillverkare, där man kan få hjälp också i andra situationer än i nöd. Kontrollera inte detta genom att prova, utan läs bilens bruksanvisning för att ta reda på hur detta fungerar i din bil. 

ADAS – den osynliga andreföraren: Nödbromsning och eCall-system

Ta reda på hur nödbromsning och eCall-system fungerar med Joanna Kuvaja. (Observera att när du går till YouTubes sidor har den sina egna policyer för cookies och integritetsskydd.)
Joanna Kuvaja
Uppdaterad