Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Tarkastuslentäjät huolehtivat muiden lentäjien osaamisesta

Lentäjien osaaminen tarkastetaan säännöllisesti, esimerkiksi liikennelentäjiltä puolen vuoden välein. Tarkastuslentäjät suorittavat sekä ammattilentäjien että harrasteilmailijoiden osaamisen tarkastuksia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valitsee ja kouluttaa Suomen tarkastuslentäjät.

Tarkastuslentäjien pätevyyden arviointi käynnissä lentokoneen ohjaamossa

Vaikka voisi luulla, että viranomaisen järjestämä tarkastuslentäjien koulutus keskittyisi säädösjumppaan, ei tässäkään tapauksessa luulo ole tiedon väärti. Säädösten tunteminen on ensimmäinen askel, mutta koulutuksen ytimessä on kuitenkin arvot ja arviointi.

Tarkastuslentäjän arvot

Suomalainen tarkastuslentäjä on reilu. Suomisanakirja antaa määritelmäksi sanalle reilu seuraavaan: suora, rehti, vilpitön,aito, oikea, kunno(lline)n, rehellinen.  Koko ilmailun turvallisuus perustuu rehellisyyteen itsellemme, muille ilmailijoille ja järjestelmällemme, joka on hioutunut nykyiseen muotoonsa yli satavuotisen kehityskaaren tuloksena. 

Ilmailija ymmärtää, että ilmailun säädökset ja prosessit ovat pääosin rakennettu onnettomuuksista ja vaaratilanteista saatujen oppien pohjalta. Ilmailija ei piilottele virheitään, vaan jakaa tiedon niistä muillekin, jotta voimme kaikki oppia ja olla osa ilmailun kehityskaarta. Tämän jatkumon ansiosta Kanarian-matkan turvallisin osuus vietetään läpi taivaan lähes 1 000 km/h kiitävän alumiini- ja komposiittiputken sisällä.

Tarkastuslennolla arvioidaan tietoja, taitoja ja asenteita

Me kaikki jännitämme tavalla toisella arviointitilanteita. Tarkastuslentäjän tulee pyrkiä luomaan sellainen ilmapiiri, jossa voimme arvioida tarkastettavan osaamista, eikä sitä kuinka hän reagoi arviointitilanteeseen. Tarkastuslennon sisältö on määritetty asetuksessa, ja se suoritetaan kokonaisuudessaan mitään siihen lisäämättä. Sisältönä on niin puhtaasti teknisiä suoritteita, kuten vaikkapa lentoonlähtö, kuin ei-teknisiä suoritteita, kuten esimerkiksi päätöksenteko, tilannetietoisuus ja viestintä.

Numeerisen rajojen ja teknisen suorittamisen osalta arviointi on helpompaa. Toki tällöinkin tulee ottaa huomioon sääolosuhteiden, käytettävän lentokoneen ominaisuuksien, lennonjohdon ym. vaikutus suoritukseen. Eli yksinkertaiseltakin vaikuttava raja-arvo, ei välttämättä olekaan niin yksinkertainen. Itse koneen ohjaaminen on kuitenkin vain osa turvallisen lennon kokonaisuutta.

Ei teknisten suoritusten osalta arviointi on haastavampaa. Kun arvioidaan viestintää, ongelmanratkaisua ja päätöksentekoa, on käsiteltävänä jo melkoinen määrä havaittavissa olevia toimintamalleja, joiden onnistunut suoritus on ilmaistu tarkastuslentäjien toimintaohjeissa erilaisin adjektiivein. Vaikeusaste nousee vielä lisää, kun arvioidaan matkustajalentokoneissa käytettävää usean ohjaajan lentotoimintaa. 

Tarkastuslentäjät tärkeä osa lentoturvallisuutta

Edellä kerrotun pohjalta on varmasti jo ilmennyt, että tarkastuslentäjiltä vaaditaan hyvää harkintakykyä. Jos työssä olisi kyse vain asteiden, solmujen ja jalkojen mittaamisesta, voisimme korvata tarkastuslentäjät sensoreilla tai tekoälyllä. Tarkastuslentotoiminnan tarkoituksena on kehittää lentoturvallisuutta ja estää lento-onnettomuuksien syntyä. Tarkastuslentäjät ovat tärkeä osa sitä kokonaisuutta, josta ilmailun turvallisuus koostuu. 

Kirjoittaja Jani Hottola on kokenut tarkastuslentäjä ja työskentelee Traficomissa erityisasiantuntijana lentotoiminta ja koulutus -palvelukokonaisuudessa. Jatketaan keskustelua Twitterissä @Yleisilmailija (Ulkoinen linkki).

Päivitetty