Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Kun lento viivästyy tai peruuntuu tai koneeseen pääsysi on evätty, sinulla voi olla oikeus huolenpitoon ja vakiokorvaukseen. Jos joudut matkustamaan alemmassa matkustusluokassa kuin hankkimasi lentolippu, voit vaatia osan lipun hinnasta takaisin.

Ongelmatilanteissa ota aina ensin yhteyttä lentoyhtiöön

Tee valitus lennosta vastaavalle lentoyhtiölle mahdollisimman pian lentoyhtiön nettisivuilla.

Tee valitus kirjallisesti. Valituksesta tulee käydä selkeästi ilmi, kuka valittaa, kenelle, mistä lennosta ja minkä vuoksi. Kerro lentoyhtiölle mahdollisimman tarkasti, mitä vaadit ja mihin vaatimuksesi perustuu.

Voit käyttää apunasi EU:n valituslomaketta. 

Odota lentoyhtiön vastaus 

Lentoyhtiölle tulee jättää kohtuullinen aika vastata sinulle. Suositus on kahdeksan (8) viikkoa.

Tutustu oikeuksiisi eri tilanteissa

Lentomatkustajan oikeuksia sovelletaan kaikkiin EU:n alueelta lähteviin koti- ja ulkomaanlentoihin sekä EU:n ulkopuolelta saapuviin EU:n lentoyhtiöiden lentoihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjaan, Sveitsiin ja Islantiin sekä niiden lentoyhtiöihin.

Valitse oikea viranomainen

Jos valitus lentoyhtiölle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Ota yhteys sen maan viranomaiseen, missä tapaus sattui. 

Oikea viranomainen voi olla myös toisen EU-maan, Norjan, Islannin tai Sveitsin viranomainen (yhteystiedot: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en (Ulkoinen linkki)).

Jos lento saapui EU:n ulkopuolelta ja lennosta vastaa EU-maan lentoyhtiö, toimivaltainen valvontaviranomainen on siinä jäsenvaltiossa, joka oli lennon määränpäänä.

Muiden maiden viranomaisille valitus tulee tehdä englanniksi tai kyseisen jäsenmaan kielellä. 

Matkustajan oikeuksia valvovat viranomaiset Suomessa

Suomessa oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Kuluttaja

Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta. 

Liikematkustaja

Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.

Näin teet valituksen

1

Ota ensin yhteyttä lentoyhtiöön

Ongelmatilanteessa ota aina ensin yhteyttä lennosta vastaavaan lentoyhtiöön. Tee valitus lentoyhtiölle mahdollisimman pian. 

Lentoyhtiön tulee huolehtia oikeuksistasi lentomatkustajana.  

2

Odota lentoyhtiön vastaus

Lentoyhtiölle tulee jättää kohtuullinen aika vastata valitukseesi.

Suositus on 8 viikkoa

Lentoyhtiön tulee antaa sinulle riittävä selvitys. Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta sinulle vakiokorvausta, sen on perusteltava, miksi korvausta ei makseta. Vakiokorvauksen maksamisesta lentoyhtiö voi kieltäytyä vain tietyissä tilanteissa.   

 

3

Valitse oikea viranomainen

Jos valitus lentoyhtiölle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. 

4

Tapaus sattui Suomessa

Suomessa oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Lain mukaan olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkan itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.  

Liikematkustaja matkustaa työn vuoksi ja matkan maksaa yleensä työnantaja. Liikematkustajat voivat olla yhteydessä Traficomiin. Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.

5

Tapaus sattui Suomen ulkopuolella

Lähetä valitus sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui.

Oikea viranomainen voi olla myös toisen EU-maan, Norjan, Islannin tai Sveitsin viranomainen (yhteystiedot: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en (Ulkoinen linkki)).

Jos lento saapui EU:n ulkopuolelta ja lennosta vastaa EU-maan lentoyhtiö, toimivaltainen valvontaviranomainen on siinä jäsenvaltiossa, joka oli lennon määränpäänä.

Muiden maiden viranomaisille valitus tulee tehdä englanniksi tai kyseisen jäsenmaan kielellä. 

 

6

Liikematkustaja: tee ilmoitus Traficomille

Liikematkustaja voi ilmoittaa ongelmasta lentomatkalla Traficomille. Voit käyttää ilmoituksen tekemiseen alla olevaa EU:n valituslomaketta. Jos et voi käyttää lomaketta, kuvaile tapahtumat omin sanoin ja kerro mitä lentoyhtiöltä vaadit.  

Liitä mukaan kirjeenvaihto lentoyhtiön kanssa, kopio lipusta, tarkastuskortti (englanniksi boarding pass) sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet. Toimita myös mahdolliset kuitit aiheutuneista ateria- ja yöpymiskuluista odottaessasi uudelleenreititystä tai paluulentoa.

Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.

Lähetä ilmoitus osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi .

Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)

Jos et pysty käyttämään sähköpostia, voit lähettää ilmoituksen Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM.

7

Traficom antaa neuvontaa

Traficom valvoo lentomatkustajan oikeuksia yleisesti ja voi antaa sinulle neuvontaa. 

Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.

Valvontatoimenpiteillä varmistamme, että oikeutesi toteutuvat ja lentoyhtiöt noudattavat niille kuuluvia velvollisuuksia. 

Tämä verkkosivu on osa Euroopan komission Your Europe -portaalia. Löysitkö etsimäsi? Anna palautetta!