Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Liikematkustaja: tee valitus myöhästyneestä junamatkasta

Jos kotimaan kaukoliikenteen junamatka Suomessa viivästyy yli tunnin, sinulla voi olla oikeus huolenpitoon ja korvaukseen lipun hinnasta. Voit myös valita lipun hinnan palautuksen tai matkan uudelleenreitityksen. Neuvomme tällä sivulla valituksen tekemisessä ja oikean viranomaisen valinnassa.

VALITSE OIKEA VIRANOMAINEN

Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valituksen ratkaisee kuluttajariitalautakunta. 

Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Tällöin oikea viranomainen on Traficom. 

Ongelmatilanteissa ota aina ensin yhteyttä rautatieyritykseen

Tee valitus rautatieyritykselle mahdollisimman pian yrityksen nettisivuilla.

Ennen valituksen tekemistä, tutustu oikeuksiisi eri tilanteissa

Huomaathan, että voit tehdä Traficomille valituksen vain kotimaan kaukoliikenteen junan viivästymisestä. 

Pääkaupunkiseudun lähiliikennettä junamatkustajan oikeudet koskevat vain osittain. Oikeuksia ei sovelleta lainkaan Suomen ja Venäjän väliseen liikenteeseen. Katso lisätietoja kohdasta: Pääkaupunkiseudun lähijunia ja Venäjän liikennettä koskevat poikkeukset.

Näin teet valituksen

1: Ota ensin yhteyttä rautatieyritykseen

Jos kotimaan kaukoliikenteen juna viivästyy yli tunnin, ota aina ensin yhteyttä rautatieyritykseen. Tee valitus rautatieyrityksen nettisivuilla mahdollisimman pian. 

2: Odota rautatieyrityksen vastaus

Rautatieyrityksen on vastattava sinulle kuukauden kuluessa.

Perustelluissa tapauksissa vastaus on annettava viimeistään 3 kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta. 

3: Valitse oikea viranomainen

Jos valitus rautatieyritykselle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Lain mukaan olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkan itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.

Jos matkustit muussa EU-maassa, lähetä valitus sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. Muiden viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki) (National Enforcement Bodies for rail transport).

4: Traficom käsittelee liikematkustajan valituksen

Liikematkustaja voi tehdä valituksen Traficomille sähköpostitse. 

Liitä mukaan kirjeenvaihto rautatieyrityksen kanssa, kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet.

Lähetä valituksesi osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi.

Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)

Jos et pysty lähettämään valitusta sähköpostilla, lähetä valitus Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM

5: Traficom voi antaa suosituksen

Traficom on toimivaltainen antamaan liikematkustajan tekemään valitukseen suosituksen.  

EU-asetus junamatkustajan oikeuksista

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2021/782 sovelletaan 7.6.2023 alkaen. Sen 6 artiklan 4 kohtaa sovelletaan kuitenkin 7.6.2025 alkaen. 

Linkki EU:n sivuille