Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikematkustaja: tee valitus myöhästyneestä tai peruuntuneesta laivamatkasta

Jos laivamatkasi viivästyy tai perutaan, sinulla voi olla oikeus huolenpitoon ja korvaukseen. Näillä sivuilla neuvomme sinua valituksen tekemisessä ja oikean viranomaisen valinnassa.

MUISTUTUS OIKEUDESTA LIPUN HINNAN PALAUTUKSEEN, KUN LIIKENTEENHARJOITTAJA PERUU MATKASI

Kun liikenteenharjoittaja peruu matkasi, olet oikeutettu saamaan korvauksen matkalipustasi tai uudelleenreitityksen matkustajien oikeuksia koskevien EU:n asetusten mukaisesti.

Jos valitset korvauksen lipun hinnasta, sinulla on oikeus lipun hinnan palautukseen rahana. Liikenteenharjoittaja voi tarjota sinulle voucheria (matkaseteliä) rahan palautuksen sijasta mutta voucheria (matkaseteliä) ei ole pakko hyväksyä.

Lisätietoja oikeudesta lipun hinnan palautukseen sekä muista matkustajien oikeuksista löydät näiltä Traficomin sivuilta.

Euroopan komission sivuilta löydät myös paljon lisätietoja matkustajien oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä koronatilanteessa. Tässä linkki Euroopan komission tulkintaohjeisiin aiheesta: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:52020XC0318(04) (Ulkoinen linkki).

Valitse oikea viranomainen

Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valituksen ratkaisee kuluttajariitalautakunta. 

Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Tällöin oikea viranomainen on Traficom. 

Ongelmatilanteissa ota aina ensin yhteyttä laivayhtiöön

Tee valitus laivayhtiölle 2 kuukauden kuluessa laivayhtiön nettisivuilla.

Ennen valituksen tekemistä, tutustu oikeuksiisi eri tilanteissa

Laivamatkustajan oikeudet ovat voimassa

  • EU-maan satamasta lähtevissä laivoissa
  • EU-alueen ulkopuolelta EU-maan satamaan saapuvissa laivoissa, kun kyseessä on EU-maan yritys.

Osa oikeuksista ei päde risteilyillä, joihin sisältyy yli kaksi yöpymistä aluksella. Tällöin matkustaja voi vedota matkaa koskeviin sopimusehtoihin.

Oikeudet eivät ole voimassa myöskään sellaisilla aluksilla

  • jotka saavat kuljettaa enintään 12 matkustajaa
  • joilla on enintään 3 hengen miehistö tai matkan kokonaispituus on alle 500 m yhteen suuntaan
  • jotka ovat retkillä tai kiertoajeluilla 
  • jotka eivät kulje konevoimalla (esim. historialliset alukset).  

 

Näin teet valituksen

1

Ota ensin yhteyttä laivayhtiöön

Ongelmatilanteessa ota ensin yhteys laivayhtiöön. Tee valitus laivayhtiön nettisivuilla.

Valitus tulee tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun viivästys tai peruutus tapahtui. 

2

Odota laivayhtiön vastaus

Laivayhtiön on ilmoitettava sinulle yhden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta, onko valitus hyväksytty, hylätty vai edelleen käsiteltävänä.

Laivayhtiön on annettava sinulle lopullinen vastaus kahden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta.

3

Valitse oikea viranomainen

Jos valitus laivayhtiölle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Lain mukaan olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkan itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.

Jos matkustit muussa EU-maassa, valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. Viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki) (National Enforcement Bodies for maritime transport).

4

Traficom käsittelee liikematkustajan valituksen

Liikematkustaja voi tehdä valituksen Traficomille sähköpostitse. 

Liitä mukaan kirjeenvaihto laivayhtiön kanssa, kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet.

Lähetä valituksesi osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi

Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)

Jos et pysty lähettämään valitusta sähköpostilla, lähetä valitus Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM

5

Traficom voi antaa suosituksen

Traficom on toimivaltainen antamaan liikematkustajan tekemään valitukseen suosituksen. 

LINKKI EU:N SIVUILLE