Ota ensin yhteyttä laivayhtiöön
Ongelmatilanteessa ota ensin yhteys laivayhtiöön. Tee valitus laivayhtiön nettisivuilla.
Valitus tulee tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun viivästys tai peruutus tapahtui.
Jos laivamatkasi viivästyy tai perutaan, sinulla voi olla oikeus huolenpitoon ja korvaukseen. Näillä sivuilla neuvomme sinua valituksen tekemisessä ja oikean viranomaisen valinnassa.
Kun liikenteenharjoittaja peruu matkasi, olet oikeutettu saamaan korvauksen matkalipustasi tai uudelleenreitityksen matkustajien oikeuksia koskevien EU:n asetusten mukaisesti.
Jos valitset korvauksen lipun hinnasta, sinulla on oikeus lipun hinnan palautukseen rahana. Liikenteenharjoittaja voi tarjota sinulle voucheria (matkaseteliä) rahan palautuksen sijasta mutta voucheria (matkaseteliä) ei ole pakko hyväksyä.
Lisätietoja oikeudesta lipun hinnan palautukseen sekä muista matkustajien oikeuksista löydät näiltä Traficomin sivuilta.
Euroopan komission sivuilta löydät myös paljon lisätietoja matkustajien oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä koronatilanteessa. Tässä linkki Euroopan komission tulkintaohjeisiin aiheesta: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:52020XC0318(04) (Ulkoinen linkki).
Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä oletko kuluttaja vai liikematkustaja.
Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valituksen ratkaisee kuluttajariitalautakunta.
Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Tällöin oikea viranomainen on Traficom.
Tee valitus laivayhtiölle 2 kuukauden kuluessa laivayhtiön nettisivuilla.
Laivamatkustajan oikeudet ovat voimassa
Osa oikeuksista ei päde risteilyillä, joihin sisältyy yli kaksi yöpymistä aluksella. Tällöin matkustaja voi vedota matkaa koskeviin sopimusehtoihin.
Oikeudet eivät ole voimassa myöskään sellaisilla aluksilla
Ongelmatilanteessa ota ensin yhteys laivayhtiöön. Tee valitus laivayhtiön nettisivuilla.
Valitus tulee tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun viivästys tai peruutus tapahtui.
Laivayhtiön on ilmoitettava sinulle yhden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta, onko valitus hyväksytty, hylätty vai edelleen käsiteltävänä.
Laivayhtiön on annettava sinulle lopullinen vastaus kahden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta.
Jos valitus laivayhtiölle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.
Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja.
Lain mukaan olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkan itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.
Jos matkustit muussa EU-maassa, valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. Viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki) (National Enforcement Bodies for maritime transport).
Liikematkustaja voi tehdä valituksen Traficomille sähköpostitse.
Liitä mukaan kirjeenvaihto laivayhtiön kanssa, kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet.
Lähetä valituksesi osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi
Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)
Jos et pysty lähettämään valitusta sähköpostilla, lähetä valitus Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM
Traficom on toimivaltainen antamaan liikematkustajan tekemään valitukseen suosituksen.