Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Liikematkustaja: tee valitus myöhästyneestä tai peruuntuneesta lennosta

Kun lento viivästyy tai peruuntuu tai koneeseen pääsysi on evätty, sinulla voi olla oikeus huolenpitoon ja vakiokorvaukseen. Jos joudut matkustamaan alemmassa matkustusluokassa kuin hankkimasi lentolippu, voit vaatia osan lipun hinnasta takaisin.

MUISTUTUS OIKEUDESTA LIPUN HINNAN PALAUTUKSEEN, KUN LIIKENTEENHARJOITTAJA PERUU MATKASI

Kun liikenteenharjoittaja peruu matkasi, olet oikeutettu saamaan korvauksen matkalipustasi tai uudelleenreitityksen matkustajien oikeuksia koskevien EU:n asetusten mukaisesti.

Jos valitset korvauksen lipun hinnasta, sinulla on oikeus lipun hinnan palautukseen rahana. Liikenteenharjoittaja voi tarjota sinulle voucheria (matkaseteliä) rahan palautuksen sijasta mutta voucheria (matkaseteliä) ei ole pakko hyväksyä.

Lisätietoja oikeudesta lipun hinnan palautukseen sekä muista matkustajien oikeuksista löydät näiltä Traficomin sivuilta.

Euroopan komission sivuilta löydät myös paljon lisätietoja matkustajien oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä koronatilanteessa. Tässä linkki Euroopan komission tulkintaohjeisiin aiheesta: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:52020XC0318(04) (Ulkoinen linkki).

Valitse oikea viranomainen

Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta. 

Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Tällöin oikea viranomainen on Traficom. 

Ongelmatilanteissa ota aina ensin yhteyttä lentoyhtiöön

Tee valitus lennosta vastaavalle lentoyhtiölle mahdollisimman pian lentoyhtiön nettisivuilla.

Ennen valituksen tekemistä, tutustu oikeuksiisi eri tilanteissa

Lentomatkustajan oikeuksia sovelletaan kaikkiin EU:n alueelta lähteviin koti- ja ulkomaanlentoihin sekä EU:n ulkopuolelta saapuviin EU:n lentoyhtiöiden lentoihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjaan, Sveitsiin ja Islantiin sekä niiden lentoyhtiöihin.

Näin teet valituksen

1: Ota ensin yhteyttä lentoyhtiöön

Ongelmatilanteessa ota aina ensin yhteyttä lennosta vastaavaan lentoyhtiöön. Tee valitus lentoyhtiölle mahdollisimman pian. 

Lentoyhtiön tulee huolehtia oikeuksistasi lentomatkustajana.  

2: Odota lentoyhtiön vastaus

Lentoyhtiölle tulee jättää kohtuullinen aika vastata valitukseesi.

Suositus on 8 viikkoa

Lentoyhtiön tulee antaa sinulle riittävä selvitys. Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta sinulle vakiokorvausta, sen on perusteltava, miksi korvausta ei makseta. Vakiokorvauksen maksamisesta lentoyhtiö voi kieltäytyä vain tietyissä tilanteissa. Lue lisätiedot poikkeuksellisista olosuhteista.  

 

3: Valitse oikea viranomainen

Jos valitus lentoyhtiölle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. 

4: Tapaus sattui Suomessa

Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Lain mukaan olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkan itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki)Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.  

Traficom voi auttaa sinua, jos olet liikematkustaja. Liikematkustaja matkustaa työn vuoksi ja matkan maksaa yleensä työnantaja. 

5: Tapaus sattui Suomen ulkopuolella

Lähetä valitus sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui.

Oikea viranomainen voi olla myös toisen EU-maan, Norjan, Islannin tai Sveitsin viranomainen.

Jos lento saapui EU:n ulkopuolelta ja lennosta vastaa EU-maan lentoyhtiö, toimivaltainen valvontaviranomainen on siinä jäsenvaltiossa, joka oli lennon määränpäänä.

Muiden maiden viranomaisille valitus tulee tehdä englanniksi tai kyseisen jäsenmaan kielellä. 

Muiden EU-maiden viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki)

6: Traficom käsittelee liikematkustajan valituksen

Täytä alla oleva valituslomake liikematkustajalle. Jos et voi käyttää lomaketta, kuvaile tapahtumat omin sanoin ja kerro mitä lentoyhtiöltä vaadit.  

Liitä mukaan kirjeenvaihto lentoyhtiön kanssa, kopio lipusta, tarkastuskortti (englanniksi boarding pass) sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet. Toimita myös mahdolliset kuitit aiheutuneista ateria- ja yöpymiskuluista odottaessasi uudelleenreititystä tai paluulentoa.

Lähetä valituksesi osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi .

Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)

Jos et pysty lähettämään valitusta sähköpostilla, lähetä valitus Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM

7: Traficom voi antaa suosituksen

Traficom on toimivaltainen antamaan liikematkustajan tekemään valitukseen suosituksen. 

Poikkeukselliset olosuhteet: ei oikeutta vakiokorvaukseen