Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Tee valitus: vammaisen ja liikuntarajoitteisen henkilön oikeudet junamatkalla

Tällä sivulla neuvomme, miten voit tehdä valituksen, jos oikeuksiasi junamatkalla ei kunnioitettu.

Näin teet valituksen

1: Ota ensin yhteyttä junayhtiöön

Jos oikeuksiasi junamatkalla ei kunnioitettu, tee asiasta valitus junayhtiölle. 

Tee valitus mahdollisimman pian.

2: Odota vastaus

Pääsääntöisesti rautatieyrityksen on annettava sinulle vastaus kuukauden kuluessa. Perustelluissa tapauksissa vastaus voidaan antaa viimeistään kolmen kuukauden kuluessa. 

3: Valitse oikea viranomainen

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit kääntyä matkustajan oikeuksia valvovan viranomaisen puoleen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. 

4: Tapaus sattui Suomessa

Jos tapaus sattui Suomessa, lähetä valitus Traficomille.

6: Näin teet valituksen Traficomille

Voit tehdä valituksen Traficomille sähköpostilla tai vapaamuotoisella kirjeellä. 

Liitä valitukseen junayhtiön kanssa käymäsi kirjeenvaihto. Liitä mukaan kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet.

Lähetä valituksesi osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi (Ulkoinen linkki)

Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)

Jos et pysty lähettämään valitusta sähköpostilla, lähetä valitus Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM

7: Traficom voi antaa suosituksen

Traficom on toimivaltainen antamaan matkustajan tekemään valitukseen suosituksen.

TUTUSTU AVUSTAMISPALVELUUN JA OIKEUKSIISI ERI TILANTEISSA