Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Vaarallisten aineiden kuljetus

Vaarallisten aineiden kuljetus

Vaarallisten aineiden kuljetustoiminnan tavoitteena on edistää logistiikkaketjun toimivuutta ja kilpailukykyä varmistamalla, että vaarallisia aineita käsitellään ja kuljetetaan turvallisesti ympäristönäkökohdat huomioon ottaen. Vaarallisten aineiden kuljetuslainsäädännön tarkoitus on ehkäistä ja torjua vahinkoa ja vaaraa, jota vaarallisten aineiden kuljetus saattaa aiheuttaa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle.

Vaarallisten aineiden kuljetukset palvelevat Suomen teollisuutta ja kuluttajia päivittäin. Tehokas ja toimiva tavarankuljetus on yhteiskunnan hyvinvoinnin perustekijöitä. Tällaisia kuljetuksia ovat monet kemikaalien tuotanto- ja varastointilaitosten raaka-aine- ja valmistekuljetukset sekä polttonesteiden ja kaasujen kuljetukset. Erilaisia tuotteita kuljetetaan muun teollisuuden ja tuotannon käyttöön sekä suoraan vähittäismyyntiin. Tavallisten kulutustuotteiden (mm. aerosoleja, maaleja) lisäksi vaarallisia aineita kuljetetaan myös maa- ja metsätalouden tarpeisiin (mm. lannoitteita ja torjunta-aineita). Jätteitä kuljetetaan vaarallisten aineiden kuljetussäännösten mukaisesti, jos niillä on kuljetuksessa vaaralliseksi luokiteltuja ominaisuuksia. Suurin osa kuljetettavista aineista on polttoöljyjä ja liikenteen polttoaineita.

Kuljetustoiminta on luonteeltaan kansainvälistä. Traficom edustaa Suomea toimialan kokouksissa ja osallistuu aktiivisesti kansainväliseen yhteistyöhön.

VAK: Ajankohtaista

VAK-päivä 5.2.2020

Seuraava Traficomin VAK-päivä pidetään 5.2.2020 Helsingissä. Aiheena VAK-kuljetukset – inhimillinen tekijä.

Ilmoittaudu tilaisuuteen viimeistään 24.1.2020 verkkolomakkeella (Ulkoinen linkki).

Ohjelma

9.00 Kahvi ja ilmoittautuminen

9.30 Avaus / pääjohtaja Kirsi Karlamaa, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Riskien kasautuminen onnettomuuksissa / Inkeri Parkkari, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Kuljetuskonttien kaasuriskistä /Tuula Kajolinna, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

n. 11.00  Tauko

Laiva-apteekki ja IMDG-koodin vasta-aineet /Jyrki Vähätalo, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

VAK-kuljetukset – vaaratilanteet ja riskit työtapaturmaan satamissa / Kari Suvela, Aluehallintovirasto AVI

n. 12.15   Lounas (omakustanteinen)

Ammattikuljettajan ajokunto / Anna-Liisa Tarvainen, Juha Valtonen, Liikenneturva

VAK-kuljetukset Tullissa – inhimillinen tekijä / Jouni Väkevä, Nuijamaan tulli

Käytännön harjoitukset ADR-ajolupakoulutuksessa / Tea Murtoniemi, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

n. 15.00   Kahvi ja vapaata keskustelua

Tilaisuus päättyy noin klo 15.30.

VAK-rikos- ja -rikkomustilastoja

VAK-rikos- ja -rikkomustilastoja löytyy Suomen kansallinen ympäristörikosseurantaryhmän julkaisusta Ympäristörikoskatsaus 2019 (Ulkoinen linkki). Ympäristörikoskatsauksessa on esitetty poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen tietoon tulleet ympäristörikokset rikosnimikkeittäin vuosilta 2014 - 2018. Ympäristörikostilastot perustuvat siihen, millä rikosnimikkeellä tapausta on tutkittu esitutkintavaiheessa. Jos asia etenee syyteharkintaan ja tuomioistuinkäsittelyyn, rikosnimike on voinut muuttua. Katsauksessa esitetään myös esimerkkitapauksia ympäristörikoksista eri rikosnimikkeellä.

Tietoja vaarallisten aineiden kuljetusonnettomuuksista ja -vaaratilanteista

Traficom julkaisu 2/2019 (Ulkoinen linkki): Onnettomuudet ja vaaratilanteet vaarallisten aineiden aluskuljetuksissa

Traficom julkaisu 3/2019 (Ulkoinen linkki): Vaarallisten aineiden tiekuljetusonnettomuudet Suomessa vuosina 2013–2018

Traficom julkaisu 9/2019 (Ulkoinen linkki): Vaarallisten aineiden ilmakuljetuksiin liittyvät onnettomuudet ja vaaratilanteet Suomessa

Trafin julkaisu 21/2018 (Ulkoinen linkki)Rautateillä vaarallisten aineiden kuljetuksissa tapahtuneet onnettomuudet ja vaaratilanteet

Traficom julkaisu vaarallisten aineiden kuljetusmääristä

Traficom julkaisu 4/2019 (Ulkoinen linkki) Vaarallisten aineiden kuljetukset vuonna 2017Tämän selvityksen tavoitteena on ollut kerätä tietoa Suomessa vuonna 2017 tie-, rautatie-, meri- ja ilmaliikenteessä kuljetetuista vaarallisista aineista. Tietoja on kerätty vaarallisten aineiden kuljetetuista määristä ja laadusta sekä tieliikenteessä myös kuljetusten lähtö- ja määräpaikoista.

Komission kertomus vak-tievalvonnasta 2012-2014

Komission kertomus (Ulkoinen linkki) Euroopan parlamentille ja neuvostolle yhtenäisestä menettelystä vaarallisten aineiden tiekuljetusten tarkastuksissa annetun neuvoston direktiivin 95/50/EY soveltamisesta jäsenvaltioissa. (liitteet (Ulkoinen linkki))

VAK-strategia

VAK-strategia 2012-2020 (Ulkoinen linkki) (Liikenne- ja viestintäministeriö)

Lisätietoa

Traficom julkaisuja 4/2019 (Ulkoinen linkki): Vaarallisten aineiden kuljetukset
vuonna 2017

Vaarallisten aineiden kuljetusmääräysten kv-kenttä

VAK: säädökset ja määräykset (Ulkoinen linkki)

VAK-päivä

Traficomin VAK-päivä 2020 (5.2.2020): tulossa

Traficomin VAK-päivä 2019 (7.2.2019): Tilaisuuden aineisto (Ulkoinen linkki)

Trafin VAK-päivä 2018 (1.2.2018): Tilaisuuden aineisto (Ulkoinen linkki).

Trafin VAK-päivä 2017 (9.2.2017): Tilaisuuden aineisto (Ulkoinen linkki).

Trafin VAK-päivä 2016 (3.2.2016): Tilaisuuden aineisto (Ulkoinen linkki).

Trafin VAK-päivä 2015 (9.1.2015): Tilaisuuden aineisto (Ulkoinen linkki).

 

Muita tilaisuuksia

Itämeren yhteisymmärryspöytäkirja -koulutus 22.5.2018: Aineisto löytyy täältä (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki).

Litium-akut tulivat, olemmeko valmiit? -seminaari 22.3.2018: Seminaarissa käsiteltiin litium-akkujen tuottajavastuuseen ja kierrätykseen sekä turvalliseen kuljettamiseen liittyviä asioita, kuten erilaisten akkujen tunnistamista, luokitusta sekä akkujen vastaanottamista ja varastointia. Aineisto löytyy täältä (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki).