Vammaisen ja liikuntarajoitteisen henkilön oikeudet junamatkalla
Jos liikuntakykysi on rajoittunut esimerkiksi iän tai vamman vuoksi, sinulla on oikeus saada maksutta apua juna-asemilla ja matkan aikana junassa. Parhaiten saat apua, kun ilmoitat avuntarpeestasi ennakkoon. Tutustu avustamispalveluun ja oikeuksiisi eri tilanteissa.
Sinulla on oikeus saada maksutta apua junaan noustessasi ja sieltä poistuessasi sekä junamatkan aikana junassa. Lisäksi saat apua rautatieasemalla ennen matkaa ja sen jälkeen. Junamatkalla saat apua rautatieyhtiöltä tai rautatieaseman haltijalta.
Parhaiten saat apua, kun ilmoitat avuntarpeestasi ennakkoon. Avustamispalvelu ja avuntarpeesta ilmoittaminen on aina maksutonta.
Kenelle avustamispalvelu on tarkoitettu?
Erilaiset toimintarajoitteet voivat vaikeuttaa liikennepalveluiden käyttämistä. Kaikki toimintarajoitteet eivät ole silmin havaittavissa.
APUA SAAVAT HENKILÖT, JOIDEN LIIKUNTAKYKY ON RAJOITTUNUT PYSYVÄSTI TAI VÄLIAIKAISESTI
Avustamispalvelua voivat saada esimerkiksi iäkkäät matkustajat, pyörätuolia käyttävät henkilöt tai henkilöt, joilla on näkö- tai kuulovamma.
Apua saavat myös vammaiset henkilöt sekä esimerkiksi autismin kirjon henkilöt tai henkilöt, joilla on muistisairaus.
Ilmoita avuntarpeesta ennakkoon
Ilmoita avuntarpeesta mielellään jo matkaa varatessasi. Näin varmistat, että saat juuri sellaista apua kuin tarvitset.
Ilmoita avuntarpeesta rautatieyhtiölle, matkalipun myyjälle, matkanjärjestäjälle tai asemapäällikölle.
Tiedot avuntarpeesta voi lisätä jo varausjärjestelmässä tai sen voi joutua tekemään erikseen esimerkiksi nettisivuilla olevalla lomakkeella tai puhelimitse.
ILMOITA VIIMEISTÄÄN 48 TUNTIA ENNEN MATKAA
Ilmoita avuntarpeesta samalla, kun varaat matkan tai viimeistään 48 tuntia ennen junamatkaa.
Jos et ole ilmoittanut avuntarpeesta ennakkoon, rautatieyrityksen ja aseman haltijan on pyrittävä kaikin tavoin huolehtimaan avun antamisesta siten, että voit matkustaa. Kuitenkaan kaikkia toiveita ei tällöin välttämättä voida toteuttaa.
Junaan pääsyä ei voida evätä liikuntarajoitteisuuden vuoksi paitsi silloin, kun se on rautatieyhtiön kuljetussääntöjen vuoksi välttämätöntä. Rautatieyhtiön on julkaistava kuljetussäännöt omilla nettisivuillaan.
Sinulla on myös oikeus saada pyynnöstä tietoja rautatieliikennepalvelujen saatavuudesta, käyttöehdoista ja niiden perusteluista rautatieyritykseltä, lipunmyyjältä tai matkanjärjestäjältä.
Arvioi todellinen avuntarpeesi
Avustamispalvelua varten ei tarvita lääkärintodistusta tai muutakaan todistetta avuntarpeesta. Sinun tulee itse arvioida, millaista apua matkan aikana tarvitset. Kun ilmoitat avuntarpeesta, kuvaile mahdollisimman tarkasti millaista apua tarvitset.
Huomaathan kuitenkin, että saadaksesi maksuttoman saattajalipun, rautatieyhtiö voi pyytää sinua todistamaan oikeutesi maksuttomaan saattajaan.
Näin tilaat avustamispalvelun
1: Ilmoita avuntarpeesta ennakkoon
Ilmoita avuntarpeesta rautatieyhtiölle, matkalipun myyjälle tai matkanjärjestäjälle jo matkaa varatessa tai viimeistään 48 tuntia ennen matkaa.
Kerro mahdollisimman tarkoin, millainen apu on tarpeen.
2: Ilmoita myös tarvitsemistasi apuvälineistä
Muista ilmoittaa myös tarvitsemistasi liikkumisen apuvälineistä kuten pyörätuolista, avustuskoirasta sekä hengitys- ja happilaitteista.
3: Pyydä kirjallinen vahvistus
Pyydä avustamispalvelusta kirjallinen vahvistus.
4: Ilmoittaudu avustajalle avustamispisteellä
Ilmoittaudu avustajalle avustamispisteellä rautatieyhtiön ilmoittamaan määräaikaan mennessä. Tarkista määräaika ja avustamispisteen sijainti rautatieyhtiön nettisivuilta.
Junamatkustaminen muualla Euroopassa
Kun liikut junalla muualla EU-alueella, kannattaa huomata, että EU-maat voivat itse päättää, koskevatko nämä oikeudet myös kotimaanliikenteen junia ja sellaisia kansainvälisiä junia, joiden lähtö- tai määräasema on EU:n ulkopuolella.
Huomioithan, että näitä junamatkustajan oikeuksia ei sovelleta Suomen ja Venäjän väliseen liikenteeseen.
TEE VALITUS: VAMMAISEN JA LIIKUNTARAJOITTEISEN HENKILÖN OIKEUDET JUNAMATKALLA
Tee valitus, jos oikeuksiasi junamatkalla ei kunnioitettu. Ongelmatapauksissa, ota aina ensin yhteyttä junayhtiöön.
Tarvittaessa voit ottaa yhtyettä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Suomessa vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden oikeuksia junaliikenteessä valvoo Traficom.