Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Eurooppalaisen medianvapausasetuksen mukaisesti jäsenvaltioiden on säädettävä kansallisessa lainsäädännössään säännöistä, joilla mahdollistetaan sellaisten mediamarkkinoiden keskittymien (yrityskaupat) arviointi, joilla voi olla merkittävä vaikutus tiedotusvälineiden moniarvoisuuteen ja toimitukselliseen riippumattomuuteen.

Yrityskauppa on ilmoitettava Traficomille, kun se on ilmoitettava myös Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Ilmoitus on tehtävä kun

  • yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettu Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa ja 
  • jossa vähintään kahden yrityskaupan osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää kummankin osalta 10 miljoonaa euroa.

Lisäksi 

  • vähintään toisen yrityskaupan osapuolista on oltava mediapalvelun tarjoaja tai verkkoalusta.

Ilmoitus on tehtävä ennen yrityskaupan toteuttamista. 

Arvioinnissa on otettava huomioon erityisesti seuraavat näkökohdat:

  1. Yrityskaupan odotettu vaikutus tiedotusvälineiden moniarvoisuuteen, mukaan lukien sen vaikutukset yleisen mielipiteen muodostumiseen ja mediapalvelujen ja median tarjonnan monimuotoisuuteen markkinoilla.
  2. Toimituksellista riippumattomuutta koskevat suojatoimet, mukaan lukien toimet, joita mediapalvelujen tarjoajat ovat toteuttaneet toimituksellisten päätösten riippumattomuuden takaamiseksi.
  3. Yrityskaupan osapuolten mahdollisuudet taloudellisesti kestävän toiminnan jatkamiseen ilman yrityskauppaa ja mahdolliset muut vaihtoehdot niiden taloudellisen kestävyyden varmistamiseksi.

Lisäksi arvioinnissa voidaan ottaa huomioon komission vuotuisen oikeusvaltiokertomuksen havaintoja tiedotusvälineiden moniarvoisuudesta ja vapaudesta sekä yrityskaupan osapuolten mahdollisesti tarjoamat sitoumukset tiedotusvälineiden moniarvoisuuden ja toimituksellisen riippumattomuuden turvaamiseksi.

Yrityskaupan arviointi Traficomissa ei vaikuta yrityskaupan käsittelyyn Kilpailu- ja kuluttajavirastossa tai viranomaishyväksyntään.

Päivitetty