Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Enemmistö kuluttajista hallitsee arjen digipalveluiden käytön

Arkipäivän digiaskareiden hoitaminen onnistuu sujuvasti valtaosalta kuluttajista, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin teettämästä kuluttajatutkimuksesta. Ikäluokkien välillä ei ole suuria eroja osaamisessa niiden välillä, jotka palveluita käyttävät - tosin vanhemmista kuluttajista isompi joukko ei käytä erilaisia digipalveluita. Useimmin kuluttajat tarvitsevat apua julkishallinnon lomakkeita käyttäessään. Traficom selvittää digipalveluiden ja -laitteiden käyttöä vuosittaisilla tutkimuksilla seuratakseen muun muassa verkkojen käytön jakautumista eri tarpeisiin.

Digitaalinen epätasa-arvo on yhteiskunnallinen haaste, joka kasvaa jatkuvasti, kun palveluita siirtyy verkkoon. Epätasa-arvoa voi esiintyä monella tasolla. Alueiden välillä voi esiintyä epätasa-arvoa, jos saatavilla ei ole sellaisia yhteyksiä, jotka mahdollistavat kaikkien palveluiden tasapuolisen käytön. Toisaalta epätasa-arvoa voi esiintyä erilaisten ihmisryhmien, kuten ikäluokkien välillä, jos jonkun ryhmän digitaidot eivät riitä palveluiden käyttöön. Myös erilaiset tarpeet selkokielisyydestä, värien saavutettavuudesta, tekstityksestä tai apulaitteiden käytöstä voivat aiheuttaa epätasa-arvoa digimaailmassa.

Kartoittaakseen sitä, miten kuluttajat Suomessa hallitsevat erilaisia arkisia digitoimenpiteitä, Traficom sisällytti syksyn 2022 kuluttajatutkimukseen kysymyksiä kuluttajan omasta näkemyksestä taitojensa riittävyydestä. Monilta osin tulokset olivat hyvin myönteisiä. Selkeä enemmistö kuluttajista arvioi osaavansa käyttää mainittuja palveluita sujuvasti itse. Kymmenys totesi tarvitsevansa toisinaan apua julkishallinnon lomakkeiden täyttämisessä. Tutkimuksessa ei tarkemmin määritelty, millaisesta avusta on kyse eli tarvitseeko vastaaja apua käytön kanssa vai sisältökysymysten kanssa.

Verkko-ostosten, videopuheluiden ja suoratoistopalveluiden käytön hallitsi sujuvasti 80 % vastaajista. Suurin osa niistä, jotka eivät maininneet käyttävänsä palveluja sujuvasti totesi, että eivät käytä kyseistä palvelua. Yli 65-vuotiaiden vastaajien keskuudessa jopa puolet ilmoitti, että eivät tee verkko-ostoksia tai käytä suoratoistopalveluita. Vastaajien välillä on varmasti eroja siinä, mistä syystä palveluja ei käytetä. Osa kenties haluaisi käyttää palveluja, mutta ei tiedä, miten palvelu otetaan käyttöön.

Kuviossa on esitetty kuluttajaosuudet, jotka osaavat käyttää palvelua sujuvasti itse, avun kanssa, ei useimmiten itse, ei käytä palvelua ja ei osaa sanoa. Lähes kaikki kuluttajat osaavat maksaa laskuja ja käyttää verkkopankkia sujuvasti itse. Julkishallinnon palveluiden, videopuheluiden, verkko-ostosten tekeminen ja suoratoistopalveluiden käyttäminen onnistuu sujuvasti noin 80 % kuluttajista.
Kuvio 1. Kuluttajat Suomessa hallitsevat arjen digipalveluiden käytön hyvin.

Traficomin kuluttajatutkimuksen tulokset heijastelevat myös Euroopan unionin Digitaalisen talouden ja yhteiskunnan indeksin (DESI) tuloksia, joissa on jo useampana vuonna Suomen vahvuutena ollut inhimillisen pääoman alaindeksi, jossa mitataan digitaitojen yleisyyttä. DESIn tulokset perustuvat Tilastokeskuksen toteuttamaan Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimukseen.

Etätyöpäivien määrä on laskenut - etätyö edelleen mahdollista vain osalle

Koronavuosien aikana monet tekivät aiempaa enemmän etätöitä ja joinakin aikoina etätöihin siirryttiin myös aloilla, joilla se aiemmin oli harvinaisempaa, kuten opettajien keskuudessa. Vuoden 2021 keväällä etätöitä vähintään 5 päivää viikossa teki 15 % työikäisistä. Työikäisillä tarkoitetaan tässä vähintään 25-, mutta alle 65-vuotiaita. Vähintään yhden etätyöpäivän viikossa teki kolmannes. Kuluvana vuonna etätöitä vähintään viisi päivää viikossa teki enää 8 % kuluttajista. Vähintään yhden päivän viikossa etätöissä olevien määrä oli pysynyt samana. Vuosina 2021 ja 2022 noin 60 % työikäisistä ei tehnyt lainkaan etätöitä. Selkeästi yleisimpänä syynä tähän oli se, että työtehtäviä ei voi suorittaa etänä.

Kuviossa on esitetty vuosina 2021 ja 2022 työikäisten eli vähintään 25-vuotiaiden, mutta alle 65-vuotiaiden osuudet keskimääräisestä etätyöpäivien määrästä. Molempina vuosina noin 60 % työikäisistä ei tehnyt lainkaan etätöitä. Vuonna 2021 vähintään 5 päivää viikossa teki noin 15 %, kun vuonna 2022 luku oli alle 10 %. Eniten vuosien välillä on kasvanut harvemmin kuin kerran viikossa etätöitä tekevien osuus.
Kuvio 2. Etätyöpäivien tekevien osuudet työikäisistä vuosina 2021 ja 2022.

Tehtyjen etätyöpäivien määrä on kuitenkin säilynyt korkeampana kuin ennen pandemiarajoituksia niillä työikäisillä, jotka etätöitä tekevät. Työpaikalla on kuitenkin vuoden 2022 aikana käyty enemmän kuin vuotta aiemmin. Keväällä 2021 jopa 40 % työikäisistä etätöitä tekevistä työskenteli kotona käytännössä koko työviikon. Kuluvana vuonna näin on tehnyt enää viidennes eli noin 20 %. Erityisesti on lisääntynyt kolmipäiväinen etätyöviikko, jollaista vuotta aiemmin teki 9 % ja tänä vuonna 15 %. Lisäksi harvemmin kuin viikoittain etätöitä tekevien määrä on kasvanut 14 %:sta jopa 27 %:in.

Kuviossa on esitetty keskimääräinen etätyöpäivien määrä ennen pandemiarajoituksia, vuonna 2021 ja vuonna 2022, niiden työikäisten vastaajien keskuudessa, jotka ylipäätään tekivät etätöitä vuonna 2021 ja 2022. Ennen pandemiarajoituksia yli 50 % näistä vastaajista ei tehnyt lainkaan etätöitä. Vuonna 2021 lähes 40 % teki etätöitä vähintään 5 päivää viikossa. Vuonna 2022 noin 20 % teki etätöitä vähintään 5 päivää viikossa, lähes 30 % teki harvemmin kuin kerran viikossa.
Kuvio 3. Keskimääräinen etätyöpäivien määrä niillä työikäisillä (25–65-vuotiaat), jotka tekivät vuonna 2021 tai 2022 etätöitä.

Vuodesta 2019 Traficom on kuluttajatutkimuksissa selvittänyt, mikä osuus kuluttajista tarvitsee kotinsa nettiyhteyttä työntekoon, elinkeinon harjoittamiseen, luottamustehtävien hoitamiseen tai opiskeluun. Vuoden 2022 tutkimuksessa 56 % kuluttajista kertoi tarvitsevansa kodin nettiyhteyttä johonkin näistä. Luku ei ole muuttunut aiemmasta vuodesta. Kuluvana vuonna työntekoon nettiyhteyttä tarvitsi 41 % ja opiskeluun 22 % kuluttajista. 

Kuviossa on esitetty vuosien 2019-2022 aikana niiden kuluttajien osuus, joka tarvitsee kotinsa nettiyhteyttä joko etätöihin tai elinkeinon harjoittamiseen, etäopiskeluun tai luottamustehtävien hoitamiseen. Vuonna 2019 luvut olivat etätyö 32 %, etäopiskelu 23 % ja luottamustehtävät 15 %. Vuonna 2022 vastaavat luvut olivat 41 %, 22 % ja 16 %.
Kuvio 4. Osuus kaikista kuluttajista, joka tarvitsee kodin nettiyhteyttä työntekoon, opiskeluun tai luottamustehtäviin.

Kuluttajatutkimuksen toteutti IROResearch Oy. Tutkimusta varten haastateltiin 2000 vähintään 15-vuotiasta henkilöä. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina elo-lokakuussa 2022. Tutkimuksen virhemarginaali on suurimmillaan 2,2 %-yksikköä suuntaansa.

Lisätietoja

Viestintämarkkina-asiantuntija Marja Heinonen, p. 029 539 0306, marja.heinonen@traficom.fi (3.11.2022 asti), tämän jälkeen Traficomin mediapalvelu, p. 029 534 5648

Viestintäpalvelujen kuluttajatutkimuksen vuoden 2022 vastaustaulukko ja aikasarjat (Ulkoinen linkki)

Euroopan unionin DESIn Suomen tulokset vuodelta 2022 (Ulkoinen linkki)

Tilastokeskuksen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus (Ulkoinen linkki)

Traficomin tiedote 15.6.2021: Merkittävä osa työikäisistä ei siirtynyt etätöihin pandemia-aikana