Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n meriympäristön suojelukomitea kokoontui 10.–17. kesäkuuta 2021. Kokouksessa päätettiin lyhyen aikavälin keinosta kansainvälisen merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficom oli mukana neuvotteluissa ja niihin valmistautumisessa tuottamalla ja keräämällä tietoa Suomen näkemysten perustaksi.
Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n (International Maritime Organization) meriympäristön suojelukomitean (Marine Environment Protection Committee, MEPC) istunnossa hyväksyttiin maailmanlaajuinen lyhyen aikavälin päästövähennyskeino, joka tähtää merenkulun hiili-intensiteetin vähentämiseen 11 prosentilla vuosien 2019 ja 2026 välillä.
”Asiantuntijoillamme oli iso rooli kokoukseen valmistautumisessa, muun muassa Suomeen suuntautuneen säännöllisen meriliikenteen alusten hiili-intensiteettilaskelmien ja määräyksistä aiheutuneiden kustannusarvioiden tekemisessä. Niiden pohjalta saatiin muodostettua Suomen kanta asiaan. Traficomin arvioiden pohjalta Suomi yhdessä muiden EU-maiden kanssa vastusti 11 prosentin hiili-intensiteetin vähennystasoa riittämättömänä”, kertoo neuvotteluissa Suomen valtuuskunnan varapuheenjohtajana toiminut Traficomin johtava asiantuntija Anita Mäkinen.
Suomi ja EU-jäsenvaltiot tukivat vähintään 21,5 prosentin vähennystasoa välillä 2019–2030, jotta saavutettaisiin IMO:ssa vuonna 2018 yhteisesti sovittu tavoite, jonka mukaan kansainvälisen merenkulun hiili-intensiteettiä vähennetään vähintään 40 prosenttia vuosien 2008 ja 2030 välillä. Hiili-intensiteetti tarkoittaa hiilidioksidipäästöjä suhteessa tehtyyn kuljetustyöhön.
Tavoitteena varmistaa talvimerenkulun erityispiirteiden huomioiminen
Suomi esitti kokouksessa, että jäävahvistettujen alusten jäissä kulkemat matkat jätettäisiin hiili-intensiteettisääntelyn ulkopuolelle. Poikkeusta ei sisällytetty sääntelyyn, mutta jäävahvistettujen alusten huomioinnista ja muista istunnossa esitetyistä poikkeuksista neuvotellaan seuraavaksi ohjesäännöistä sovittaessa, mikä tarkentaa sääntelyä.
”Traficomissa valmistelimme tämän esityksen ja arvioimme jäissäkulusta aiheutuvia ylimääräisiä kustannuksia. Jatkossa tavoitteemme on varmistaa Suomen talvimerenkulun erityispiirteiden huomioimen ohjesäännöissä. Vaikka poikkeusta ei nyt hyväksytty sääntelyyn, voimme olla tyytyväisiä, että siitä neuvotellaan ohjesäännöistä sovittaessa”, Mäkinen kertoo.
Seuraavan kerran näistä asioista neuvotellaan istuntojen välisissä työryhmäkokokousissa syyskuussa ja lokakuussa. IMO:n meriympäristön suojelukomitea kokoontuu marraskuussa, jossa alkaa keskustelu keskipitkän ja pitkän aikavälin päästövähennyskeinoista. Suomi ehdotti työn tehostamiseksi uusia työjärjestelyjä IMO:ssa, ja ne saivat hyvän vastaanoton. Niistä päätettäneen marraskuun istunnossa.
Istuntoon osallistui 10.-17.6.2021 liikenne- ja viestintäministeriön, ympäristöministeriön, Traficomin, Ilmatieteen laitoksen sekä Ahvenanmaan maakuntahallituksen edustajia.
Lisätietoja
johtava asiantuntija Anita Mäkinen, p. 040 162 4592, anita.makinen(at)traficom.fi, Twitter @AnitaMakinen
erityisasiantuntija Satu Hänninen, p. 029 534 6484, satu.hanninen(at)traficom.fi
Lue myös:
IMO:ssa heikko ratkaisu merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi (Ulkoinen linkki) (LVM 18.6.2021)
Maailmanlaajuista ratkaisua merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi haetaan IMO:ssa (Ulkoinen linkki) (LVM 8.6.2021)