Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Vuonna 2024 rautateiden turvallisuus parani usealla osa-alueella. Merkittävien onnettomuuksien määrä väheni puoleen ja tasoristeyksissä ei menehtynyt yhtään henkilöä ensimmäistä kertaa seurantahistoriassa. Turvallisuustyö jatkuu, sillä vakavilta onnettomuuksilta ei ole vielä kokonaan vältytty.

Vuonna 2024 Suomen rautateillä matkustettiin enemmän kuin edellisvuonna, ja turvallisuustilanne kehittyi monin tavoin myönteisesti. Tulokset kertovat pitkäjänteisestä yhteistyöstä ja siitä, että turvallisuuteen panostaminen tuottaa tulosta. Samalla ne muistuttavat, että työtä on yhä tehtävänä – erityisesti luvattomien rata-alueella liikkumisten vähentämisessä ja ratatöiden turvallisuuden parantamisessa. 

Merkittävien onnettomuuksien määrä puolittui

Vuonna 2024 tapahtui yhteensä 11 merkittävää rautatieonnettomuutta, kun vuotta aiemmin niitä oli 21. Määrä jäi selvästi alle kymmenen vuoden keskiarvon. Onnettomuuksissa menehtyi neljä henkilöä ja yksi loukkaantui vakavasti. Kahdessa tapauksessa menehtyi työntekijä työtehtäviensä aikana.

Suurin osa rautateillä menehtyneistä kuolee edelleen jäätyään junan alle luvattoman rautatiealueella oleskelun seurauksena. Näitä tapauksia on vuosittain noin 50–60, ja valtaosa niistä on tahallisia.

Ensimmäinen vuosi ilman tasoristeyskuolemia

Vuosi 2024 oli ensimmäinen seurantahistoriassa, jolloin tasoristeysonnettomuuksissa ei menehtynyt yhtään henkilöä. Onnettomuuksia tapahtui yhteensä 11, mikä on historian pienin määrä. Yksi henkilö loukkaantui vakavasti ja kuusi lievästi. Tapaukset keskittyivät varoituslaitteettomiin tasoristeyksiin ja vähäliikenteisille rataosille.

Työntekijöiden turvallisuudessa riittää vielä tehtävää

Ratatöihin liittyvien poikkeamien määrä pysyi lähes ennallaan, mutta suojaamisvirheiden ja ohjeiden vastaisten toimintojen lukumäärä kasvoi hieman. Ratatöiden turvallisuus on pitkällä aikavälillä parantunut, mutta kehittämistä tarvitaan edelleen.

Lisääntyneiden suojaamisvirheiden vuoksi perustettiin pientyöryhmä, joka kokoaa toimenpide-ehdotuksia ratatöiden ja liikenteenohjauksen turvallisuuden kehittämiseksi. Vuonna 2024 tapahtui yksi onnettomuus, jossa ratatyöntekijä menehtyi jäätyään junan töytäisemäksi. Vaihtotöissä suistumisia ja törmäyksiä oli vähemmän kuin aiemmin, mutta yksi niistä johti vaihtotyönjohtajan kuolemaan.

Yhteinen turvallisuussuunnitelma kokoaa toimijat yhteen

Rautateiden turvallisuuden kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, jota tehdään yhdessä eri toimijoiden kanssa. Vuoden 2024 lopulla valmistui Suomen ensimmäinen kansallinen raideliikenteen turvallisuussuunnitelma, joka luo yhteisen pohjan ja suuntaviivat turvallisuuden jatkuvalle kehittämiselle.

Tavoitteena on, että kaikki alan toimijat huomioivat suunnitelman vision, tavoitteet ja toimenpiteet omassa työssään ja osallistuvat sen toteuttamiseen.

"Suomessa raideliikenteen turvallisuus on kansainvälisesti huipputasoa, mutta vakavia onnettomuuksia tapahtuu edelleen. Siksi meidän on tärkeää jatkaa yhdessä pitkäjänteistä työtä turvallisuuden parantamiseksi. Kansallinen turvallisuussuunnitelma antaa tälle työlle vahvan perustan", sanoo johtaja Heidi Niemimuukko Traficomista.

Lisätietoja antaa

Heidi Niemimuukko, johtaja, p. 029 534 5593, heidi.niemimuukko@traficom.fi