Suomalaisten tyytyväisyys viestintäpalveluihin säilyi ennallaan
Yleisellä tasolla suomalaiset olivat edelleen tyytyväisiä viestintäpalveluihin vuonna 2018 eikä suuria muutoksia ole nähtävissä miltään osin. Postipalvelujen osalta erot eri osa-alueissa olivat merkittävästi suurempia kuin puhelin- ja laajakaistapalveluissa.
Kuluttajien tyytyväisyydessä postipalveluihin ei tapahtunut suuria muutoksia edellisestä vuodesta. Erityisen tyytyväisiä suomalaiset olivat posti- sekä kirjelaatikoiden sijaintiin ja myös pakettipalvelujen sijaintiin oltiin liki yhtä tyytyväisiä.
Vähiten tyytyväisiä suomalaiset olivat kirjeiden ja pakettien lähettämiskustannuksiin. Kirjepostimerkkien hintojen osalta tyytyväisyys oli hieman laskenut. Alueelliset erot eivät ole kovin suuria, joskin pääkaupunkiseudulla tyytyväisyys postipalveluihin on hieman korkeammalla tasolla kuin keskimäärin sen ulkopuolella.
Suomalaiset olivat tyytyväisiä sekä kiinteän verkon että matkaviestinverkon puhelin- ja laajakaistapalveluihin kuten myös teleyritysten asiakaspalveluun vuonna 2018. Tyytyväisyys palveluihin oli liki täsmälleen edeltävän vuoden tasolla. Ainoastaan kiinteän verkon laajakaistaliittymien hinta-laatusuhde koettiin hivenen aiempia vuosia huonommaksi. Verrattaessa erilaisia kuntia sekä kiinteän että matkaviestinverkon laajakaistayhteyksien suhteen on tyytyväisyys yleisesti hieman alhaisempaa harvempaan asutuilla alueilla.
Suomalaisten tyytyväisyyttä viestintäpalveluihin on selvitetty vuosittain marraskuussa tehdyillä kuluttajatutkimuksilla. Tutkimuksiin on haastateltu puhelimitse 1000 suomalaista ja ne on toteuttanut TNS Kantar.
Lisätietoja
Kehityspäällikkö Joonas Orkola (puhelin- ja laajakaistapalvelut), p. 0295 390 493, Twitter: @JoonasOrkola
Viestintämarkkina-asiantuntija Petri Peutere (postipalvelut), p. 0295 390 511