Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on laatinut markkina-analyysin tv- ja radiolähetyspalveluiden markkinoilla 1.1.2021 voimaan tulleiden viestintäpalvelulain muutosten edellyttämällä tavalla. Lakiin uutena tulleen sitoumusmenettelyn tavoitteena on varmistaa, että huomattavan markkinavoiman yritys voi itse korjata markkinoilla esiintyviä kilpailuongelmia.

Liikenne- ja viestintävirasto on saanut vastaukset markkina-analyysin tarkastelua koskeviin tietopyyntöihin kaikilta merkittäviltä markkinatoimijoilta alkuvuonna 2021. Saatujen vastausten ja viraston päivitetyn analyysin perusteella lakimuutoksen johdosta pidentynyt markkina-analyysisykli ei vaikuta olennaisesti markkina-analyysin lopputulokseen. Näin ollen Digita Oy:llä tulee olemaan edelleen tulevalla sääntelykaudella huomattavan markkinavoiman (HMV) asema sekä televisio- että radiolähetyspalveluiden markkinoilla.

Ennen kansallisen kuulemisen aloittamista, virasto varaa Digitalle 9.4.2021 saakka mahdollisuuden tarjota uuden viestintäpalvelulain nojalla vapaaehtoisia sitoumuksia, joilla yritys voi pyrkiä itse korjaamaan markkinoilla esiintyviä kilpailuongelmia. 

Sitoumusmenettelyn tavoitteena on markkinoilla esiintyvien kilpailuongelmien korjaaminen omaehtoisesti 

Viestintäpalvelulain muutokset astuivat voimaan 1.1.2021. Tällöin tuli voimaan myös huomattavan markkinavoiman yrityksiä koskeva uusi säännös sitoumusmenettelystä (81 a §). Säännöksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi HMV-yrityksen hakemuksesta määrätä osin tai kokonaan sitovaksi kyseisen yrityksen tekemiä käyttöoikeus- tai investointiehtoihin liittyviä sitoumuksia. Sitoumukset voivat säännöksen mukaan liittyä esimerkiksi yhteistyöjärjestelyihin, joilla tarkoitetaan kaikkia sellaisia vakaita ja pysyviä kaupallisia järjestelyitä, jotka voidaan ottaa huomioon huomattavan markkinavoiman perusteella asetettavien velvollisuuksien suhteellisuuden arvioinnissa.

HMV-yrityksen tarjoamat sitoumukset lähtevät aina yrityksen omasta hakemuksesta ja ovat vapaaehtoisia. Tarjottujen sitoumusten tulee vastata kulloinkin markkinoilla ilmeneviin kilpailuongelmiin. Uuden sääntelyn tavoitteena on varmistaa, että HMV-yritys voisi antaa sitoumuksia, joilla se pyrkii itse korjaamaan markkinoilla esiintyviä kilpailuongelmia ja siten mahdollisesti välttymään Liikenne- ja viestintäviraston muutoin huomattavan markkinavoiman perusteella asettamista velvollisuuksista kokonaan tai osittain. Sitoumusten tarjoamista ei ole laissa sidottu tiettyyn ajankohtaan eikä tiettyyn markkina-analyysisykliin.

Mikäli HMV-yritys eli Digita Oy tarjoaa sitoumuksia televisio- ja radiolähetyspalveluiden markkinoilla, kuuluu sitoumusten arviointiin markkinatesti, jolla tarkoitetaan olennaisten sidosryhmien julkista kuulemista tarjottujen sitoumusten ehdoista. Mikäli Liikenne- ja viestintävirasto julkisella kuulemisella saatujen lausuntojen ja oman arvionsa perusteella määrää tarjotut sitoumukset sitoviksi määräajaksi, tullaan niiden vaikutus huomioimaan tällä hetkellä valmisteltavassa HVM-päätöskokonaisuudessa. 

Jos sitoumuksen ehdot riittävät poistamaan markkinoilla esiintyviä kilpailuongelmia, voidaan huomattavan markkinavoiman perusteella asetetuista velvollisuuksista mahdollisesti luopua osin tai kokonaan. Sitoumusten antaminen ei kuitenkaan rajoita Liikenne- ja viestintäviraston toimivaltaa asettaa tarvittaessa ja lain edellytysten täyttyessä huomattavan markkinavoiman perusteella velvollisuuksia. 

Sitoumustarjousten käsittelyn jälkeen Liikenne- ja viestintävirasto tulee käynnistämään HMV-päätöskokonaisuutta koskevan kansallisen kuulemisen.

Lisätietoja

Erityisasiantuntija Elina Pesonen p. 0295 390 641, elina.pesonen@traficom.fi

Päällikkö Mari Österberg, p. 0295 390 545, mari.osterberg@traficom.fi