Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut vuoden 2022 tiedot ääni- ja tekstityspalvelun sisältäneiden ohjelmien määristä televisiokanavilla ja tilausohjelmapalveluissa. Ääni- ja tekstityspalveluvelvoitteiden toteutumisen seurannalla Traficom tukee audiovisuaalisten sisältöpalveluiden esteettömyyden edistämistä.
Äänipalvelun osalta velvoite koskee vieraskielisiä käännöstekstitettyjä ohjelmia, joissa ruudulla näkyvä teksti luetaan synteettisenä puheena. Äänipalvelu helpottaa näkövammaisten ja lukemisesteisten television katsomista silloin, kun ohjelma on tekstitetty. Tekstitysvelvoite taas koskee suomen- tai ruotsinkielisiä ohjelmia, jotka tulee tekstittää ohjelman alkuperäiskielellä eli suomenkieliset ohjelmat suomeksi ja ruotsinkieliset ruotsiksi. Tekstityspalvelun avulla kuulovammaiset katsojat voivat seurata ohjelmia, minkä lisäksi tekstityksestä on apua myös esimerkiksi iäkkäille tai kieltä opiskeleville tai kenelle tahansa tilanteessa, jossa television ääni halutaan pitää hiljaisena.
Ääni- ja tekstityspalveluvelvoite koskee kaikkia Yleisradion televisiokanavia sekä MTV3- ja Nelonen-kanavia sekä vastaavia ohjelmistoja yhtiöiden tilausohjelmapalveluissa. Televisio-ohjelmistoissa Yleisradion on toteutettava ääni- ja tekstityspalvelu kaikkiin ääni- ja tekstitysvelvoitteen alaisiin ohjelmatunteihin. MTV3:n ja Nelosen on toteutettava ääni- ja tekstityspalvelu 75 %:ssa tämän velvoitteen alaisista ohjelmatunneista. Tilausohjelmapalveluissa osuuden on oltava vähintään 30 % velvoitteen alaisista ohjelmatunneista.
Ääni- ja tekstityspalveluvelvoitteet toteutuvat pääosin
Traficom kerää tiedot tv-ohjelmistojen ääni- ja tekstitysvelvoitteiden toteutumisesta vuosittain ja julkaisee ne verkkosivuillaan. Vuoden 2022 osalta sekä äänipalvelua että tekstitystä koskevat velvoitteet täyttyivät kaikkien velvoitteen alaisten televisiokanavien osalta. Tekstitystä koskeva velvoite täyttyi myös YLE Areena - ja MTV Katsomo -palveluissa.
Tilausohjelmapalveluissa äänipalvelu on saatavilla käännöstekstitetyissä ohjelmissa silloin, kun palvelua käytetään esimerkiksi mobiililaitteella, jossa on palvelun kanssa yhteensopiva ruudunlukuohjelma. Tämä koskee kaikkien yhtiöiden tilausohjelmapalveluita. Äänipalvelua ei siis tyypillisesti toteuteta tilausohjelmapalvelussa itsessään. Traficom seuraa palveluiden kehittymistä ja jatkaa keskustelua eri käyttäjäryhmien ja tilausohjelmapalvelun tarjoajien kanssa.
Nelosen Ruutu-palvelussa ei vielä vuonna 2021 ollut saatavilla tekstityspalvelua ja Traficom on huomauttanut yhtiötä puuttuneesta tekstityspalvelusta 21.12.2022 antamallaan päätöksellä. Vuoden 2022 loppupuolella palvelu saatiin kuitenkin asteittain tuotantokäyttöön ja yhtiön maaliskuussa 2023 antaman selvityksen mukaan tekstityspalvelun sisältämien ohjelmien määrää palvelussa on saatu nostettua alkuvuonna 2023 velvoitteen edellyttämälle tasolle. Traficom seuraa tekstityspalvelun kehittymistä Ruutu-palvelussa edelleen.
Lisätietoja
Tiina Aaltonen, projektipäällikkö, tiina.aaltonen@traficom.fi, 029 5390526
Petri Makkonen, johtava asiantuntija, petri.makkonen@traficom.fi, 029 5390516
Lisätietoa ääni- ja tekstitysvelvoitteista (Ulkoinen linkki)