Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tekemän kyselytutkimuksen mukaan nuoret ovat tyytyväisiä kuljettajaopetuksen ja kuljettajantutkinnon sisältöön. Iäkkäiden kuljettajien kyselytutkimuksessa korostui ajokortin välttämättömyys päivittäisessä asioinnissa.
Nuoret tyytyväisiä kuljettajakoulutukseen
Kyselytutkimukseen vastanneiden nuorten mielestä kuljettajaopetuksesta saa hyvät valmiudet itsenäiseen ajamiseen. Asteikolla 1–5 annettu yleisarvosana kuljettajaopetuksen antamille valmiuksille oli 4,2. Myös yleistyytyväisyys sekä kuljettajaopetuksen että kuljettajantutkinnon sisältöön saivat vastaajilta keskiarvosanan 4,2, joka oli aavistuksen viime vuosien keskiarvoa korkeammalla.
Korona siirsi kuljettajaopetuksen teoriaosuudet verkkoon ja ajo-opetuksen osalta simulaattoriopetus on yleistynyt erityisesti liukkaan kelin ja pimeän ajon harjoittelussa. "Nuoret ovat todella tyytyväisiä liikenteessä tapahtuvaan ajo-opetukseen. Simulaattoriopetus sai nuorilta heikoimmat arvosanat aiempien vuosien tapaan", kertoo erityisasiantuntija Elina Uusitalo.
Koronaviruksen aiheuttamat liikkumisrajoitukset eivät kuitenkaan selkeästi näkyneet uusien kuljettajien liikkumistottumuksissa. Joukkoliikenteen käyttö oli hieman aiempia vuosia harvinaisempaa, mutta henkilöauton käyttö ei ollut vähentynyt Kyselyyn vastanneista nuorista miltei 70 prosenttia kertoi ajavansa autolla päivittäin tai lähes päivittäin. Keskimääräinen ajosuorite oli 10 640 kilometriä, mikä oli hyvin lähellä vuoden 2020 tutkimuksen vastaavaa arvoa. "Keskimääräistä enemmän ajokilometrejä oli kertynyt 17-vuotiaana ajokortin saaneille, miespuolisille vastaajille sekä pääkaupunkiseudun ja muiden suurten kaupunkiseutujen ulkopuolella asuville vastaajille", toteaa Uusitalo.
Iäkkäille kuljettajille ajokortti välttämätön päivittäiseen asiointiin
Valtaosa kyselyyn vastanneista iäkkäistä kuljettajista pitää ajokorttia erittäin tärkeänä asiana päivittäisten asioiden hoitamisen kannalta. Yli puolet vastaajista ilmoitti tekevänsä henkilöautomatkoja päivittäin tai lähes päivittäin. Vuosiin 2017–2019 verrattuna auto-, pyörä- ja joukkoliikennematkojen yleisyys oli kuitenkin hieman laskenut, minkä voidaan katsoa johtuvan koronaviruksen aiheuttamista rajoituksista iäkkäiden liikkumiseen. Erot aiempiin vuosiin säilyivät kuitenkin melko pieninä.
Ikääntyminen tuo muutoksia ajokäyttäytymiseen. "Yleisimpinä muutoksina omassa ajokäyttäytymisessä ikäkuljettajat nousivat esille pimeällä, vilkkaassa liikenteessä ja vaikeissa talviolosuhteissa ajamisen välttelyn" kertoo Uusitalo.
Kaikista vastanneista noin kolmannes ilmoitti hyödyntäneensä ajoneuvonsa avustavia järjestelmiä. Tutuimpia avustavia järjestelmiä ovat vakionopeudensäädin, navigaattori, peruutustutka tai -kamera, automaattivaihteet. "Moni vastaajista ilmoitti käyneensä läpi ajoneuvon teknisiä ominaisuuksia ja avustavia järjestelmiä uuden auton hankinnan yhteydessä", kertoo Uusitalo.
Taustatietoja kyselytutkimuksista
Traficom seuraa kyselytutkimuksen avulla vuosittain sekä uusien että iäkkäiden kuljettajien liikennemenestystä.
Uusien henkilöauton kuljettajien seurantatutkimuksen perusjoukkona olivat vuonna 2020 ajokortin saaneet kuljettajat. Kahdesta tutkimuskierroksesta koostuvaan lopulliseen tutkimusaineistoon saatiin vuonna 2021 yhteensä 1707 vastausta kokonaisvastausasteen ollessa 21 %
Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Elina Uusitalo, elina.uusitalo@traficom.fi, p. 029 534 5445