Kansainväliset STCW:n mukaiset kansi- ja konepäällystön pätevyyskirjat ovat voimassa viisi vuotta. Myös suurin osa lisäpätevyystodistuksista on voimassa viisi vuotta. Miehistön pätevyyskirjat ovat voimassa toistaiseksi. Pätevyyskirjan ja lisäpätevyystodistuksen uusimiseksi on eri vaihtoehtoja riippuen pätevyyskirjasta/lisäpätevyystodistuksesta.
Pätevyyskirjojen ja lisäpätevyyksien myöntämiseksi edellytetty koulutus tulee olla annettu Suomessa hyväksytyn merenkulun koulutuksen järjestäjän toimesta. Pääsääntöisesti nämä hyväksytyt koulutuksen järjestäjät sijaitsevat Suomessa. Muualla kuin Suomessa suoritetun koulutuksen perusteella pätevyyskirja tai lisäpätevyys haetaan kyseisen koulutuksen hyväksyneeltä taholta, yleensä kyseisen maan merenkulkuviranomaisilta.
Päällystön pätevyyskirjan uusimiseksi vaaditaan joko
- hakemusta edeltävän viiden vuoden aikana vähintään 12 kk (360 päivää) uusittavan pätevyyskirjan kannalta tarkoituksenmukaista meripalvelua päällystötehtävissä; tai
- hakemusta edeltävän kuuden kuukauden aikana kolme kuukautta (90 päivää) uusittavan pätevyyskirjan kannalta tarkoituksenmukaista meripalvelua päällystötehtävissä tai
- hakemusta edeltävän viiden vuoden aikana vähintään 12 kk (360 päivää) uusittavan pätevyyskirjan kannalta tarkoituksenmukaista meripalvelua vastaavaa palvelua* tai
- hakemusta edeltävän viiden vuoden aikana suoritettu erityinen hyväksytty kertauskoulutus (STCW A-I/11).
*Traficom arvioi työtodistuksen perusteella vastaako tehty työ meripalvelua ja onko työkokemus näin ollen ylläpitänyt pätevyyskirjaa vastaavan ammattitaidon. Arviointi tehdään hakemuksen käsittelyn yhteydessä.
Uusintahakemukseen tulee liittää:
- kopio voimassa olevasta merimieslääkärintodistuksesta
- yksi passivalokuva
- kopio mahdollisesta ulkomaalaisesta meripalvelutodistuksesta tai vastaavan palvelun työtodistuksesta tai STCW A-I/11 mukaisen kertauskoulutuksen todistuksesta
- kopio mahdollisesta ECDIS-koulutuksesta, jos aiemmassa pätevyyskirjassa on ollut rajoitus "Not valid on ships equipped with ECDIS"
Osa lisäpätevyyksistä on voimassa toistaiseksi, jolloin merkintä automaattisesti siirretään uusittuun todistukseen. Suurin osa lisäpätevyyksistä on kuitenkin uusittava viiden vuoden välein suorittamalla kertauskoulutus*.
* Uusittaessa yhdistettyä lisäpätevyystodistusta täysimittaisen peruskurssin sijasta hyväksytään kertauskurssi, jos kyseinen lisäpätevyys on aiemmin ollut merkittynä yhdistetyssä lisäpätevyystodistuksessa. Kertauskoulutuksen on oltava alle viisi vuotta vanha ja annettu hyväksytyn koulutuksenjärjestäjän toimesta. (Traficomin pätevyysmääräys TRAFICOM/204498/03.04.01.00/2020 kohta 3.4)
Seuraavat yhdistettyyn lisäpätevyystodistukseen merkittävät koulutukset on uusittava:
- hätätilanteiden peruskoulutuksen (STCW A-VI/1) osat
- pelastautumiskoulutus (STCW A-VI/1-1)
- palokoulutus (STCW A-VI/1-2)
- päällystön palokoulutus (STCW A-VI/3)
- pelastusvenemiehen lisäpätevyys (STCW A-VI/2-1)
- nopean valmiusveneen kuljettajan lisäpätevyys (STCW A-VI/2-2)
- terveydenhuoltokoulutuksesta annettava lisäpätevyys (STCW A-VI/4-2).
Seuraavat yhdistettyyn lisäpätevyystodistukseen merkittävät lisäpätevyydet ovat voimassa toistaiseksi ja siirretään automaattisesti uusittuun todistukseen:
- ensiapukoulutuksesta annettava lisäpätevyys (STCW VI/4.1)
- turvatoimiasioiden peruskoulutuksesta annettava lisäpätevyys (STCW VI/6.1)
- turvatoimiasioiden lisäkoulutuksesta annettava lisäpätevyys (STCW VI/6.4)
- turvapäällikön lisäpätevyys (STCW VI/5).
Hätätilanteiden peruskoulutus (Basic Training) koostuu neljästä osasta, joista seuraavat ovat voimassa toistaiseksi:
- ensiapukoulutus (sääntö VI/1-3)
- työsuojelu ja alus sosiaalisena ympäristönä -koulutus (sääntö VI/1-4).
Hätätilanteiden peruskoulutus (A-VI/1) merkitään kuitenkin yhdistettyyn lisäpätevyystodistukseen vain, jos kaikki osat ovat voimassa.
Hätätilanteiden peruskoulutuksesta (Basic Training VI/1) annettavaa lisäpätevyyttä uusittaessa hyväksytään myös voimassa olevat päällystön palokoulutus (STCW A-VI/3) ja pelastusvenemiehen (STCW A-VI/2-1) koulutus.
Yhdistettyyn lisäpätevyystodistukseen merkitään kaikki koulutukset, jotka ovat hakemushetkellä voimassa (viimeisen viiden vuoden aikana suoritetut). Uusittu lisäpätevyystodistus myönnetään silloin viideksi vuodeksi eteenpäin, vaikka koulutukset on suoritettu eri ajankohtina.
Kalastusaluksen laivurinkirja A ja B on uusittava viiden vuoden välein. Kalastusaluksen kuljettajankirjat A ja B ovat voimassa toistaiseksi.
Pätevyyskirja voidaan uusia, jos jokin seuraavista vaihtoehdoista täyttyy:
- hakijalla on hakemuksen jättämistä edeltävän viiden vuoden aikana vähintään 12 kk (360 päivää) uusittavan pätevyyskirjan kannalta tarkoituksenmukaista palvelua päällystötehtävissä
- hakijalla on hakemuksen jättämistä edeltävän kuuden kuukauden aikana vähintään kolme kuukautta tarkoituksenmukaista meripalvelua päällystötehtävissä
- hakijalla on hakemuksen jättämistä edeltävän viiden vuoden aikana vähintään 12 kk (360 päivää) päällystötehtäviin rinnastettavaa muuta, meripalvelua vastaavaa palvelua
- hakija on hakemuksen jättämistä edeltävän viiden vuoden aikana suorittanut hyväksyttävän kertauskuulustelun tai erityisen kalastusalusten päällystölle tarkoitetun koulutuksen.
Uusintahakemukseen tulee liittää
- kopio voimassa olevasta merimieslääkärintodistuksesta
- kopio meripalvelutodistuksesta tai todistuksesta kertauskuulustelun suorittamisesta
- yksi passivalokuva
Säiliöaluksen laivaväen määräaikaisena myönnetyn lisäpätevyystodistuksen uusimiseksi vaaditaan joko
- hakemuksen jättämistä edeltävän viiden vuoden aikana vähintään kolme kuukautta uusittavan lisäpätevyystodistuksen kannalta tarkoituksenmukaista meripalvelua säiliöaluksella; tai
- hakemuksen jättämistä edeltävän viiden vuoden aikana uusittavaan lisäpätevyystodistukseen vaadittavan koulutuksen tai kertauskoulutuksen suorittaminen.
Uusintahakemukseen tulee liittää
- kopio voimassa olevasta merimieslääkärintodistuksesta
- kopio mahdollisesta ulkomaisesta meripalvelutodistuksesta tai kopio kertauskoulutustodistuksesta
IGF-aluksen laivaväen lisäpätevyystodistuksen uusimiseksi vaaditaan:
Alle viisi vuotta vanha kertauskoulutus tai todistus käytännön kokeen hyväksytystä suorittamisesta.
Uusintahakemukseen tulee liitää lisäksi kopio voimassa olevasta merimieslääkärintodistuksesta.
Traficom katsoo, että Suomen lipun alla olevalla aluksella voi toimia IGF-aluksen laivaväen lisäkoulutuksesta annettavalla lisäpätevyystodistuksella tehtävissä, johon vaaditaan tätä alempi IGF-aluksen laivaväen peruskoulutuksesta annettava lisäpätevyystodistus. Näin ylemmän, IGF-aluksen laivaväen lisäkoulutuksesta annettavan lisäpätevyystodistuksen haltijan ei välttämättä tarvitse uusia alempaa IGF-aluksen laivaväen peruskoulutuksesta annettava lisäpätevyystodistusta.
Polaarialueella liikennöivän aluksen kansipäällystön lisäpätevyystodistuksen uusimiseksi vaaditaan:
- hakemuksen jättämistä edeltävän viiden vuoden aikana vähintään kaksi kuukautta meripalvelua polaarialueella sellaisissa tehtävissä, joissa vaaditaan kyseinen lisäpätevyys; tai
- hakemuksen jättämistä edeltävän viiden vuoden aikana vähintään kaksi kuukautta hyväksyttyä polaarialueen meripalvelun korvaavaa meripalvelua; tai
- hän on suorittanut hakemuksen jättämistä edeltävän viiden vuoden aikana uusittavaan lisäpätevyystodistukseen vaadittavan koulutuksen tai kertauskoulutuksen.
Hakemukseen tulee liittää:
- kopio voimassa olevasta merimieslääkärintodistuksesta
- mahdollinen työnantajan antama todistus polaarialueella suoritetusta meripalvelusta tai polaarialueen meripalvelun korvaavasta meripalvelusta
- mahdollinen todistus lisäpätevyystodistukseen vaadittavasta koulutuksesta tai kertauskoulutuksesta