Tammikuun 21. päivä tuli voimaan yksi kautta-aikain merkittävimmistä lainsäädäntömuutoksista rekkoihin liittyen Suomessa (Ulkoinen linkki). Yhdistelmien suurin sallittu pituus kasvoi 25,25 metristä 34,5 metriin ja liikenteeseen sallittiin kolme uutta yhdistelmätyyppiä. Taustalla oli siinä vaiheessa yli 20 milj. km kokeiluja poikkeusluvilla, joten asian uutuusarvo mediassa oli mennyt kauan sitten suuren yleisön silmissä.
Isoihin lainsäädäntöhankkeisiin kuuluu oleellisena osana jälkiseuranta. Tässä tapauksessa se on kohtuullisen haastavaa, koska uudet pidemmät rekat koostuvat useissa tapauksissa useasta perinteisten mittojen mukaisesta ajoneuvosta. Eli HCT-rekka on usein vain käytössä yhteen kytkettyjä tavallisia ajoneuvoja. Pitkän yhdistelmän muodostamiseen liittyy tiettyjä erityisominaisuuksia yksittäisille ajoneuvoille, joita pystyy tunnistamaan rekisterimerkinnöistä. Näiden tietojen pohjalta olen selvittänyt kuinka paljon ja minkälaisia uusia pidempiä yhdistelmiä liikenteeseen on tullut.
Yli 30-metrisiä rekkoja liikenteeseen kymmenen rekan viikkovauhtia
Yli 30-metrisiä on tullut tänä vuonna liikenteeseen lähes 200 kpl eli keskimäärin kymmenen uutta viikossa. Määristä ei kannata puhua auton tarkkuudella, koska se muuttuu joka päivä. Selkeästi suosituin yhdistelmätyyppi on A-tupla eli rekkaveturi, puoliperävaunu, dolly ja toinen puoliperävaunu tai varsinainen perävaunu viimeisenä.
Pisimpiä mahdollisia 34,5-metrisiä on liikenteessä jo reilu 45 kpl ja toteutustapoja tuohon pituuteen on löytynyt ainakin viisi. Määrissä korostuu muutaman ison toimijan huolellisesti ennakkoon suunnitellut isot investoinnit.
Liikenteessä uudet yli 25,25 metriä pitkät rekat erottaa perään kiinnitetystä kirkkaan keltaisella taustalla olevasta 42-tuumaisesta PITKÄ-kyltistä. Pitkän rekan ohitus kestää reilun sekunnin pidempään, joten vapaata tilaa vastaantulijoiden kaistalla tulee näkyä reilu 70 metriä enemmän kuin perinteisten rekkojen kohdalla, jotta ohitukseen lähteminen on turvallista. Taukopaikkojen ajoyhteyksien risteykset ovat tyypillisiä ahtauden puolesta haastavia paikkoja HCT-rekoille. Kääntyvään rekkaan kannattaa aina jättää reilu väli näissä paikoissa.
Pitkät näkyvät liikenteessä – mökkimatkaa voi viihdyttää rekkojen bongailulla
Pituuden kasvun hyödyt kohdentuvat kappaletavaran runkoliikenteeseen, elintarvikekuljetuksiin ja merikonttikonttikuljetuksiin. Pitkiä rekkoja näkyy liikenteessä konkreettisesti siellä, missä näitä kuljetuksia on eniten eli Vantaan ja Tampereen välillä sekä Vantaan ja Lahden välillä. Näillä moottoritieosuuksilla olen nähnyt parhaimmillaan kymmenen pitkää yhdistelmää sadan kilometrin matkalla. Niiden tarkempaa käyttötarkoitusta ja teknisiä ratkaisuja on ollut hauska pohtia pitkillä ajomatkoilla.
Speedin A-tuplia ja Virtanen & Tenhun pitkiä B-linkkejä tulee vastaan paljon, koska kyseiset yritykset kuuluvat alan suurimpiin Suomessa. Ne ajavat kaikkea mahdollista mitä liikkuu merikonteissa kansainvälisessä kaupassa. Vain nostetut akselit paljastavat kyydissä olevien konttien olevan tyhjiä ja 45-jalkaiset viittaavat Euroopan liikenteeseen. Kantola & Koramon auton perästä on näkynyt monta kertaa pitkä merikontti ja tavallinen rahtikärry. Ne ovat matkalla ties minne asti 5-tietä pitkin ja kyydissä on yleensä erilaisia kuluttajatuotteita. Etelään päin merikontissa on vientiin menevää teollisuustavaraa ja toisessa perävaunussa kaikkea mahdollista rahtia.
Pohjoiseen matkaavat kylmäkonein varustetut OAK:n, I Lehtosen, Vähälän ja Schenkerin pitkät A-tuplat vievät eri keskusliikkeiden elintarvikkeita ja tuovat usein metsäteollisuuden tai muiden vientialojen tuotteita etelärannikon satamiin. Ilman kylmäkonetta olevat vievät sekalaista kappaletavaraa. Tarkempaa käyttötarkoitusta ei näe päällepäin suoraan, mutta näissäkin löytyy paljon eroja, jotka kertovat käytöstä. Sivuaukeavat kuormatilat liittyvät suuren teollisuustavaran kuljetuksiin, dollyn ja puoliperävaunun käyttö varsinaisen perävaunun sijaan paljastaa vaihtokärryliikenteen. Matalammat vain 4 metriä korkeat perävaunut ovat usein ulkomaanliikenteessä.
Pitkiä täysperävaunuja on näkynyt mm. E Huhtalan, Mäkelän ja A Peltolan teippauksilla. Kuormatilan kulmassa näkyvät FNA ja FRC merkinnät kertovat jääkaappi tai pakastin tason lämpöeristyksestä ja käyttötarkoituksesta suoraan. Pohjoiseen matkaavat rekat ovat matkalla maakuntien terminaaleihin tai suoraan suurimpiin marketteihin ja etelään tulessa kyydissä on jakelualueelta keskusvarastolle tulevia elintarviketeollisuuden kuormia.
Mökkimatkaa hidastava rekka ärsyttää paljon vähemmän, kun ajattelee siellä kulkevan jäätelöä ja grilliherkkuja juuri minua varten kaupan hyllyyn huomiseksi. Kolme pitkää rekkaa korvaa myös neljä perinteistä 25-metristä, joten pitkät rekat vähentävät sitä ihan omassa päässä syntyvää ohitustarvettakin mukavasti.
Havaitut rekat perustuvat muutaman mökkimatkan bongailuihin eivätkä ole tilastollisesti kattava otos HCT-rekkojen liikenteestä.
Kirjoittaja
Otto Lahti on ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija, joka nauttii liikenteestä ja liikenteen ilmiöistä niin työssä kuin vapaa-aikaankin.
Jatketaan keskustelua Twitterissä @otto_lahti (Ulkoinen linkki)