Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Pitkät rekat yleistyvät liikenteessä

Ensi maanantaina 21.1.2019 voimaan tulevat lainsäädäntömuutokset mahdollistavat nykyistä pidemmät eli ns. HCT-rekat yleiseen liikenteeseen. Tähän asti HCT-rekat ovat liikkuneet poikkeusluvilla, mutta jatkossa pidemmät rekat ovat osa normaalia liikennettä. Liikenteessä rekat tunnistaa PITKÄ-kyltistä.

Nykyisin auton ja puoliperävaunun suurin sallittu yhdistelmäpituus on 16,5 metriä ja auton ja varsinaisen perävaunun sekä moduuliyhdistelmien suurin sallittu pituus on 25,25 metriä. Jatkossa puoliperävaunuyhdistelmät saavat olla noin 22,5-metrisiä, auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmät noin 31-metrisiä ja uudet kolminiveliset yhdistelmät jopa 34,5-metrisiä. Suurimmillaan pituuden kasvu on 9 metriä. Näistä pidemmistä yhdistelmistä käytetään yleisesti nimitystä HCT-rekka, mikä tulee englanninkielisestä termistä High Capacity Transport.

”Uusissa yli 30-metrisissä yhdistelmissä on keskimäärin kolmannes enemmän hyötykuormaa, jolloin tarvitaan neljännes vähemmän rekkoja pitkän matkan rahtiin”, kertoo johtava asiantuntija Otto Lahti.

HCT-rekan tunnistaa PITKÄ-kyltistä – varaa riittävästi aikaa ohitukseen

Tavalliselle autoilijalle muutos näkyy maanteillä rekkojen määrän vähentymisenä ja niiden pituuden kasvuna yleisten rahtiyhdistelmien osalta. Kaikki uudet yli 25,25 metriä pitkät yhdistelmät on merkitty selkeästi erottuvalla noin 100x50 cm kokoisella PITKÄ-kyltillä ja koko yhdistelmän mittaisilla heijastavilla ääriviivamerkinnöillä. Yhdistelmien suurin sallittu massa säilyy 76 tonnissa.

”Perinteiset tukkirekat ja sorakasettiyhdistelmät eivät muutu mihinkään, koska niihin mahtuu nykyisten mittojen puitteissa suurin sallittu 76 tonnin massan mukainen kuorma”, muistuttaa Lahti.

HCT-rekkojen ohittaminen

Kuusi metriä pidemmän yhdistelmän ohittaminen 20 km/h nopeuserolla kestää tasan yhden sekunnin kauemmin, jolloin vastaantulijoiden kaistalla pitää ajaa 30 metriä pidempi matka. 34,5-metristä ohitettaessa pitää vastaantulijoiden kaistalla ajaa noin 50 metriä pidempään perinteisen 25-metrisen ohittamiseen nähden.

Merkittävästi pidempi yhdistelmä ottaa hieman enemmän aikaa ja tilaa tiukoissa käännöksissä. Etenkin näin talvella, kun osa kaistamerkinnöistä on lumen alla piilossa, pitää jokaisen autoilijan jättää riittävä pelivara vieressä tiukkaa käännöstä tekevään suureen yhdistelmään.

"Autoilijan näkökulmasta pitkän HCT-rekan ohittaminen on kuin ohittaisi normaalin 25-metrisen rekan ja sen perässä roikkuvan henkilöauton yhdellä kertaa. Liikenteessä pitkiä rekkoja on ollut poikkeusluvilla jo runsaasti ja esimerkiksi yli 30-metrisillä rekoilla on ajettu viimeisen kolmen vuoden aikana 15 miljoonaa kilometriä. Ohituksia ollaan tehty tuhansia ilman merkittäviä ongelmia”, painottaa Lahti.

Uusien pidempien yhdistelmien turvallisuus on korkealla tasolla niille asetettujen tiukempien turvavarustevaatimusten ansiosta.

Kattavaa yhteistyötä viranomaisten, elinkeinoelämän ja tutkijoiden kesken

HCT-rekkojen kokeilut ja niihin liittyvä tutkimusta on tehty Suomessa erittäin tiiviissä yhteistyössä viranomaisten, elinkeinoelämän ja tutkijoiden kanssa. Toiminnassa on yhdistetty kuljettajien käytännön kokemukset ja tieteellinen tutkimus tuloksekkaalla tavalla.

”Uskallankin arvata, ettei tule kestämään montaa viikkoa, kun ensimmäiset sata uutta yli 30-metristä on liikenteessä”, veikkaa Lahti.

Lisätietoja:
Traficomin määräys ajoneuvoyhdistelmien teknisistä vaatimuksista (Ulkoinen linkki)
johtava asiantuntija Otto Lahti, p. 029 5345 259, otto.lahti(at)trafi.fi, Twitterissä @otto_lahti

Taustaa
HCT-rekkoja on käytetty liikenteessä Suomessa reilun viiden vuoden ajan Trafin myöntämillä poikkeusluvilla. 40:llä yli 30-metrisellä yhdistelmällä on ajettu tänä aikana yli 16 milj. km muun liikenteen mukana ilman merkittäviä ongelmia. Kuudella nykyisiä merkittävästi pidemmällä puoliperävaunuyhdistelmällä on ajettu noin 3,5 milj. km tänä aikana.

Käytännön kokeilujen seurannan rinnalla on koko ajan tehty laajoja tutkimuksia pidempien yhdistelmien liikenneturvallisuuden ja muiden vaikutusten osalta Trafin ja Liikenneviraston ohjaamana tai tilaamana. Aalto-yliopiston projektissa seurattiin useita satoja pidempien yhdistelmien ja samoilla reiteillä liikkuneiden 25-metristen yhdistelmien ohituksia maateillä. Oulun yliopiston laajassa ajodynamiikan tutkimuskokonaisuudessa selvitettiin suurempien yhdistelmien ajo-ominaisuuksia maantienopuksissa kesä- ja talvikelissä liikenteessä mitaten ja testiradalla ääritilanteita toistaen.