Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Traficomin jalanjälki

Traficomilla on yhteensä 15 toimipaikkaa ympäri Suomea. Traficomin päätoimipiste Helsingissä muutti elokuussa 2022 Vallilasta aiempaa kolme kertaa pienempiin tiloihin Pasilan virastokeskukseen, mikä paransi toimitilojen energia- ja kustannustehokkuutta. Koronapandemian jälkeen virastossa on siirrytty monipaikkaiseen työhön, jossa yhdistellään etätyötä ja toimipisteissä tehtävää läsnätyötä. Vuonna 2022 traficomilaisia oli yhteensä 994.

Mistä Traficomin hiilijalanjälki muodostuu?

Traficomin toiminnassa keskeisiä päästölähteitä ovat kiinteistöjen energiankulutus, matkustus työasioissa, matkat kodin ja työpaikan välillä, materiaalien kulutus sekä palveluiden ja tuotteiden hankinnat. Tavoitteenamme on kehittää Traficomin jalanjäljen seurantaa suunnitteilla olevan vastuullisuusohjelman avulla ja hyödyntää valmisteilla olevaa valtionhallinnon yhteistä datapankkia.

Vastuullisuus hankinnoissa

Hankinnat ovat viraston suurin kuluerä, ja niillä voidaan aikaansaada merkittäviä vaikutuksia. Olemme sitoutuneet vastuullisiin hankintoihin. Hankintoja valmisteltaessa arvioimme, voiko hankinnalla edistää kestävää kehitystä ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja taloudellisen vastuun näkökulmien kautta. Vastuullisuutta tulee tarkastella kaikissa hankintamenettelyn vaiheissa. Vuonna 2022 viraston kokonaiskustannukset olivat 190,4 miljoonaa euroa, josta palveluiden ostoihin kului 109,5 miljoonaa euroa.

Digitaaliset palvelut säästävät ympäristöä ja helpottavat arkea

Digitaalisuus vähentää luonnonvarojen kulutusta esimerkkinä paperi, ja parhaimmillaan se parantaa asiakaskokemusta, vähentää virheitä ja väärinkäytöksiä sekä tehostaa traficomilaisten työtä. Viraston isovolyymiset − ajoneuvoihin, ajoneuvoverotukseen ja vesikulkuneuvoihin − liittyvät palvelut on jo automatisoitu. Niiden kehittämisen painopisteitä ovat teknologian modernisointi, julkishallinnon asiointipalvelujen laatukriteerien mukainen kehittäminen sekä saavutettavuuden, tietoturvan ja käytettävyyden korkea laatu. Pienivolyymisten, kuten ilma-aluksiin ja ilmailun lupakirjoihin liittyvien palvelujen kehittämisessä painopiste on digitaalisuuden asteen nostamisessa niin, että palvelut ovat asiakkaalle täysin sähköisiä ja virastoon saapuvat hakemukset kirjautuvat automaattisesti diaariin ja että asiakkaan on mahdollista saada käsittelyn jälkeen sähköinen päätös. Omien rekisteritietojen katselu on kiinteä osa digitaalista asiakaskokemusta.

Lue lisää jalanjäljestämme

Päivitetty