Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Andelen laddhybrider och elbilar av importerade begagnade bilar rekordhög

Andelen el- och gasdrivna personbilar samt laddhybrider av alla bilar är ännu låg, men växer kraftigt. Andelen personbilar som drivs med alternativa drivkrafter var vid början av året 6,5 procent av första registreringar och hela 17,6 procent av importerade begagnade bilar.

För att hejda klimatförändringen har ambitiösa mål fastställts även för transportsektorn för att minska växthusgasutsläppen. Transportsektorn producerar för närvarande ungefär en femtedel av Finlands växthusgasutsläpp. Vägtrafiken utgör i sin tur över 90 procent av växthusgasutsläppen inom transport.

”Vägtrafikens växthusgasutsläpp kan minskas på flera olika sätt, till exempel genom att öka andelen kollektivtrafik, gång och cykling och genom att minska körsträckan och att övergå till att använda alternativa drivkrafter i fordon. Då skulle ännu flera bilar köras på el, biogas, höginblandad etanol eller väte”, säger ledande sakkunnig Outi Ampuja.

Ännu fler nya bilar drivs med alternativa drivkrafter

Personbilar som drivs med alternativa drivkrafter är ännu få i trafiken, men antalet ökar. År 2018 var deras andel 0,9 procent av alla personbilar i trafiken. Denna ändring syns också i första registreringar av personbilar som drivs med alternativa drivkrafter.

År 2018 gjordes 6 869 första registreringar av personbilar som drivs med alternativa drivkrafter och bränslen (el, gas, laddhybrider och flexfuel), och de utgjorde cirka 5,7 procent av alla första registreringar av personbilar. Under början av 2019 har andelen som personbilar med alternativa drivkrafter utgör av första registreringar stigit ännu mer till 6,5 procent. Totalt registrerades 3 243 personbilar som drivs med alternativa drivkrafter för första gången under januari–maj 2019.

Antalet registreringar år 2018 var nästan två gånger större än år 2017 då andelen som personbilar med alternativa drivkrafter utgjorde av första registreringar låg på 2,9 procent. Motsvarande andel var 1,4 procent år 2016 och 0,85 procent år 2015.

Importerade begagnade bilar påverkar vårt bilbestånd

I Finland säljs årligen ungefär 110 000 nya personbilar och till landet importeras cirka 40 000 begagnade personbilar. Således har importerade begagnade bilar en relativt stor påverkan på bilbeståndet.

”De flesta importerade begagnade bilar är bensin- eller dieseldrivna men med tanke på klimatmål är det en god nyhet att andelen bilar med alternativa drivkrafter av alla importerade begagnade bilar har stigit under de senaste åren och andelen är relativt sett väsentligt större än första registreringar av personbilar i genomsnitt”, säger Ampuja.

”I statistiken över importerade begagnade bilar syns tydligt att andelen bilar med alternativa drivkrafter ökar. Nästan var femte begagnad bil som importerades under början av året drivs med alternativa drivkrafter. Även antalet importerade begagnade bensindrivna personbilar ökade. De vanligaste begagnade bilar som importeras till Finland är fortfarande dieseldrivna personbilar. Antalet dieselbilar ökade dock inte under början av året även om det totalt importerades ännu fler begagnade personbilar”, berättar specialsakkunnig Mika Idman.

Under början av året importerades sammanlagt 2 997 personbilar som drivs med alternativa drivkrafter till Finland. Detta utgör 17,6 procent av alla importerade begagnade bilar. År 2018 importerades under samma tidsperiod 1 363 bilar som drivs med alternativa drivkrafter och deras andel av alla importerade bilar var 10 procent.

Ytterligare information:

ledande sakkunnig Outi Ampuja, tfn 029 534 5276, outi.ampuja(at)traficom.fi, Twitter: @OutiAmpuja (Extern länk)

statistik:

Se statistiken över enskilt importerade begagnade personbilar efter märke, drivkraft och första användningsår 2014-2019 (Extern länk).