Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket (Traficom) har den 18 mars 2024 utfärdat en ändrad föreskrift OPS M1-31 om luftrum med transponderkrav. I föreskriften anges sådana delar av luftrummet inom Finlands flyginformationsregion där det är obligatoriskt att medföra och använda en transponder som rapporterar tryckhöjden. Ändringarna träder i kraft på AIRAC-datumet 18.4.2024.

På Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab:s förslag inrättas nya luftrum med transponderkrav till kontrollzonerna och terminalområdena (CTR och TMA) på följande flygplatser:

•        terminalområdet för Ivalo flygplats (EFIV TMA)
•        kontrollområdet för Ivalo flygplats (EFIV CTR)
•        kontrollområdet för Kittilä flygplats (EFKT CTR)
•        terminalområdet för Kuusamo flygplats (EFKS TMA)
•        kontrollområdet för Kuusamo flygplats (EFKS CTR)
•        terminalområdet för Mariehamns flygplats (EFMA TMA)
•        kontrollområdet för Mariehamns flygplats (EFMA CTR)
•        kontrollområdet för Uleåborgs flygplats (EFOU CTR)
•        terminalområdet för Rovaniemi flygplats (EFRO TMA)
•        kontrollområdet för Åbo flygplats (EFTU CTR)
•        kontrollområdet för Vasa flygplats (EFVA CTR).

Ändringarna baserar sig på flygtrafiktjänstens digitaliseringsprojekt, U-Space-verksamhet och därav följande behovet att förbättra utformningen av bilden på lufttrafiksituationen. Vissa undantag från transponderkraven har fastställts i Finlands luftfartshandbok (AIP, GEN 1.5): kraven tillämpas inte på luftfartyg utan motor, på motorförsedda glidare, på motorsegelflygplan försedda med hjälpmotor, på självstartande segelflygplan, och inte heller på luftfartyg utan laddningssystem. Dessutom gäller transponderkravet endast under flygledningens operativa tider. 

Ytterligare information:

Leila Iikkanen, jurist, leila.iikkanen(at)traficom.fi, tfn 029 534 6039
Mika Saalasti, överinspektör, mika.saalasti(at)traficom.fi