Det är återigen möjligt för kommuner och andra aktörer att ansöka om projektunderstöd för främjande av hållbar mobilitet och trafiksäkerhetsarbete. Med understöden för mobilitetsstyrning vill man främja bland annat hållbara resekedjor och hållbar mobilitet bland barn och unga samt påskynda utarbetandet av program som främjar gång- och cykeltrafiken i kommunerna. I projektansökan för säkerhet i vägtrafiken söker man efter nya sätt att bland annat förbättra säkerheten i cykeltrafiken.
Transport- och kommunikationsverket Traficom har öppnat den årliga ansökan om statsunderstöd för mobilitetsstyrning och trafiksäkerhet. Kommuner, samkommuner och icke vinstdrivande sammanslutningar kan söka projektunderstöd. Projektunderstöd kan beviljas för högst 75 procent av projektets kostnader. Ansökningarna ska lämnas in senast den 30 november 2023.
Mobilitetsstyrning uppmuntrar till hållbar mobilitet
Som statsunderstöd för mobilitetsstyrning beviljas totalt cirka 1 miljon euro, varav cirka 250 000 euro är avsedda för program för att främja gång och/eller cykeltrafik och cirka 130 000 euro för projekt som främjar cykling.
Syftet med statsunderstödet för mobilitetsstyrning är att främja hållbar mobilitet genom bland annat rådgivning, marknadsföring, mobilitetsplanering samt samordning och utveckling av tjänster. De understödda projektens resultat och metoder ska ha så långtgående effekter som möjligt och även kunna reproduceras på andra ställen.
Det är önskvärt att ansökningarna om statsunderstöd för mobilitetsstyrning för 2024 gäller särskilt följande teman:
Styrning av barns och ungas mobilitet
Genom att öka mängden hållbar mobilitet i barns och ungas vardag ökar man även den fysiska aktiviteten. Vardagsresor till daghem, skola eller hobbyer som avverkas till fots eller med cykel ökar avsevärt mängden rörelse under dagen. Även användningen av kollektivtrafik startar oftast med en promenad eller cykeltur till hållplatsen och ökar på så sätt mängden aktivitet och antalet steg per dag. Inom temat finansieras projekt som främjar hållbar mobilitet bland barn och unga på resor till vardags genom olika metoder för mobilitetsstyrning.
Hållbara resekedjor
Resekedjor som kombinerar hållbara färdsätt ska göras så enkla och smidiga som möjligt. På så sätt blir de ett konkurrenskraftigt alternativ till att färdas med egen bil. Utöver vardagens resekedjor kan man inom temat finansiera projekt som främjar hållbarheten inom turism och resor som görs på fritiden.
Övergripande planer för hållbar mobilitet
Inom temat finansieras regionalt övergripande, strategisk planering av hållbar mobilitet, till exempel utarbetande av en regional åtgärdsplan eller strategi för hållbar mobilitet.
Mobilitetsstyrning i infrastrukturprojekt
Projekten inom temat ska granska hur metoder för mobilitetsstyrning kan användas när nya eller väsentligt sanerade infrastrukturobjekt för hållbar mobilitet (till exempel cykelparkering, cykelgator eller gång- eller cykelvägar) tas i bruk. Inom temat kan man även finansiera projekt som utvecklar hur hållbar mobilitet beaktas som en del av verksamheten under bygget.
Fart på kommunernas arbete för att främja gång och cykling med hjälp av program för främjande av gång- och cykeltrafik
Understödet är avsett för kommuner och samkommuner för program för att främja gång och cykeltrafik. Inom programmen för främjande ska gång- och cykeltrafiken granskas på ett övergripande sätt, med hänsyn till bland annat förutsättningarna för gång och/eller cykeltrafik (samhällsstruktur och placering av olika tjänster), förhållanden, åtgärder för mobilitetsstyrning samt uppföljning av gång- och cykeltrafiken.
Det är viktigt att utarbeta program och planera åtgärder tväradministrativt och i samarbete med olika intressenter.
Cykeltrafik, effekterna av nya lösningar samt säker mobilitet för grupper med särskilda behov som teman för projektansökan
200 000 euro har reserverats för projektunderstöd för trafiksäkerhet. I många kommuner är målet att öka antalet resor med cykel i stället för med bil, vare sig det är fråga om att främja välbefinnandet, om hållbar utveckling, klimatarbete eller utveckling av transportsystemet. Samtidigt är det dock nödvändigt att säkerställa att även cykeltrafikens säkerhet förbättras, och därför är det ett av temana för årets projektansökan.
Säkerhet och tillgänglighet avseende äldre personers mobilitet har även tidigare varit temat för ansökan om projektunderstöd för trafiksäkerhet. Nu är förhoppningen att man i större utsträckning och på olika sätt fördjupar sig i frågor om säker mobilitet för personer med rörelsesvårigheter och funktionsnedsättningar.
För att förbättra säkerheten i trafikmiljön utvecklas ständigt nya lösningar som kan hänföra sig till exempelvis utformningen av trafikmiljön, belysningen eller trafikstyrningen. Genom projektunderstöden vill man samla in erfarenheter och information om effekterna av nya lösningar.
Anvisningar och blanketter för ansökan finns på Traficoms webbplats.
Informationstillfälle om projektansökningarna 13.10.2023
Traficom ordnar ett informationstillfälle den 13 oktober kl. 10–11 om temana för och tillvägagångssätten i de projektansökningar som öppnats. Informationstillfället ordnas via Teams.
Ytterligare information
Statsunderstöd för mobilitetsstyrning:
Michaela Sannholm, specialsakkunnig, tfn 029 534 6715, michaela.sannholm@traficom.fi
Program för att främja gång och cykling:
Kati Hyvärinen, specialsakkunnig, tfn 029 534 6704, kati.hyvarinen@traficom.fi
Projektunderstöd för trafiksäkerhet:
Annu Korhonen, ledande sakkunnig, tfn 029 534 5229, litu.valtionavustus@traficom.fi