Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Antalet paket ökade kraftigt - utdelningen av tidningar stabilt

Coronapandemins konsekvenser syntes också inom postbranschen. Konsumenter övergick allt mer till att handla på webben, vilket ökade utdelningsvolymen av paket. Utdelningen av tidningsupplagorna har minskat under en lång tid men nu verkar den ha stannat av. Uppgifterna framgår av Transport- och kommunikationsverket Traficoms utredning av postmarknaden 2020. För detta har verket samlat in information om utvecklingen av volymerna för olika slag av postförsändelser.

Utdelningen av tidningar och tidskrifter har minskat kontinuerligt under flera år. Denna utveckling verkar ha stannat av år 2020. Enligt Traficoms bedömning har utdelningsvolymen för både tidningar och tidskrifter varit på ungefär samma nivå som året innan.  Verket känner inte till någon klar orsak till att den sjunkande utvecklingen, som pågått länge, åtminstone tillfälligt stannade av. En omständighet kan vara att man under coronapandemin hållit sig hemma, vilket har gett mer tid för att läsa traditionella tidningar. 

Utdelningsvolymen av adresserade brev låg på samma nivå som året innan, volymen minskade klart över 10 procent under året. Antalet brev som Posti delat ut minskade lite snabbare, eftersom de övriga aktörerna inom brevutdelningen har fått en större andel av försändelserna än tidigare. Digitaliseringen anses vara den centrala förklaringen till minskad popularitet för brevförsändelser, eftersom den har haft betydande konsekvenser för förmedling av kommunikation.

Coronapandemin stimulerade webbhandeln 

Webbhandeln ökade klart redan år 2019 men förra året visade sig slutligen vara ännu starkare. Coronapandemin hänvisade konsumenterna effektivt till att handla på webben och marknadsutbudet ökade när företag som tidigare enbart skött handeln på plats i affären började flytta sin verksamhet över till webben. Utvecklingen syntes direkt i en stor tillväxt av paketvolymen; enligt Traficoms uppskattning ökade utdelningsvolymen räknat i antal med cirka 20 procent jämfört med året innan.

Ytterligare information

Utredning av postmarknaden 2020  (på finska)

Sami Vilvala, kommunikationsmarknadsexpert, tfn 0295 390 624, sami.vilvala@traficom.fi