Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Säkerheten på Finlands järnvägar förbättrades på flera delområden år 2024. Antalet betydande olyckor minskade till häften och inga personer omkom vid plankorsningar för första gången i uppföljningshistoriken. Säkerhetsarbetet fortsätter för man ännu inte kunnat helt undvika allvarliga olyckor.

År 2024 reste man på Finlands järnvägar mer än året innan, och säkerhetsläget utvecklades positivt på många sätt. Resultaten berättar om ett långsiktigt samarbete och att det ger resultat när man satsar på säkerheten. Samtidigt påminner de om att det fortfarande finns utvecklingsmål – speciellt när det gäller att minska olovlig vistelse på spårområdet och att förbättra säkerheten för banarbeten.

Antalet allvarliga olyckor minskade till hälften

År 2024 inträffade sammanlagt 11 betydande olyckor på Finlands järnvägar när antalet året innan var 21. Antalet låg klart under tioårsgenomsnittet. Fyra personer omkom och en skadades allvarligt i olyckorna. I två fall omkom en medarbetare under sina arbetsuppgifter.

Majoriteten av dem som omkom på järnvägar dör fortfarande efter att de blivit påkörda av tåg på grund av obehörig vistelse på järnvägsområden. Det finns cirka 50–60 sådana fall per år, och majoriteten av dem är avsiktliga.

Första året utan dödsfall i plankorsningar

År 2024 var det första året i uppföljningshistoriken då inte en enda person omkom vid plankorsningsolyckor. Det totala antalet olyckor var 11, vilket är det lägsta antalet i historiken. En person fick allvarliga skador och 6 lindriga. Dessa fall koncentrerades på plankorsningar med passiva skyddsanordningar och lågtrafikerade banavsnitt.

Det finns fortfarande mycket att göra för arbetstagarnas säkerhet

Antalet säkerhetsavvikelser vid banarbeten förblev nästan oförändrat men antalet fel vid skyddet och åtgärder som strider mot anvisningarna ökade något. Säkerheten i banarbete har förbättrats på lång sikt, men det behövs fortfarande utveckling.

På grund av det ökade antalet fel vid skyddet grundade man en liten arbetsgrupp som samlar in förslag till åtgärder för att förbättra säkerheten i banarbeten och trafikstyrning. År 2024 blev det en olycka där en banarbetare omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Vid växlingsgsarbeten var det färre tågurspråningar och kollisioner än året innan men en av dem ledde till att en arbetsledare för växlingsarbeten dog.

En gemensam säkerhetsplan för samman aktörerna

Utvecklingen av säkerheten på järnvägar är långsiktigt arbete som sker i samband med olika aktörer. Finlands första nationella säkerhetsplan för spårtrafiken blev färdig vid slutet av år 2024. Den skapar ett gemensamt underlag för kontinuerlig utveckling av säkerheten.

Syftet är att alla aktörer inom branschen tar hänsyn till planens vision, mål och åtgärder i sitt eget arbete och deltar i genomförandet av den.

"I Finland är spårtrafikens säkerhet på internationell toppnivå men det händer fortfarande allvarliga olyckor.  Därför är det viktigt att vi fortsätter det långvariga arbetet för bättre säkerhet tillsammans. Den nationella säkerhetsplanen ger ett starkt underlag för detta arbete", säger direktör Heidi Niemimuukko vid Traficom.