Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Den första delen av undersökningen som följer upp reformen av körkortslagen är klar

De ungas intresse för att skaffa körkort är ännu på nedgång. Endast 54 procent av 18-åringarna skaffar B-körkort. Reformen av körkortslagen sänkte priset på B-kort och undervisningstillståndets popularitet ökade. Cirka 30 000 körkort med åldersdispens har redan beviljats till 17-åringar.

Finlands mål var att före 2020 halvera antalet dödsfall i vägtrafiken från nivån 2010, men man har inte nått det här målet. Enligt förhandsuppgifter från Statistikcentralen avled 220 personer i vägtrafiken 2020, vilket är 19 procent färre än 2010. Unga chaufförer skadas mer sällan i vägtrafiken och antalet har minskat de senaste åren. ”År 2020 skadades fler 17-åringar som förare i personbilar, men skadorna som passagerare, med moped eller motorcykel minskade. Det årliga antalet dödsfall bland unga förare i trafiken är på ungefär samma nivå som tidigare”, berättar Riikka Rajamäki, specialsakkunnig vid Transport- och kommunikationsverket.

De ungas intresse för att skaffa körkort minskar – den regionala variationen är stor

De ungas intresse för att skaffa körkort minskar alltjämt. Endast 54 procent av 18-åringarna skaffar körrätt i kategori B. Den regionala variationen är stor, även om trenden är densamma överallt. Efter lagreformen har även något färre av 16-åringarna körrätt i någon fordonskategori. Särskilt mopedkörkort innehas av färre än tidigare, men även andelen motorcykelkort minskade.

Cirka hälften av brotten som leder till körförbud under det första året med körrätt inträffade under de första fyra månaderna efter att personen fått körrätt. Detta gäller för alla åldersgrupper. Vad gäller brotten som leder till körförbud kunde man klart se hur Finlands årstider inverkar på körbeteendet. ”Det inträffade flest brott som leder till körförbud på våren, sommaren samt i början av hösten, dvs. under den ljusa tiden på året – händelserna inträffade vanligtvis under veckoslut och nätter”, berättar Elina Uusitalo, specialsakkunnig vid Traficom.

17-åriga förare gör sig skyldiga till fler brott som leder till körförbud både sommar och vinter jämfört med 18-åriga förare. ”En betydande sak som framträdde i alla åldersgrupper är männens risksökande körbeteende”, konstaterar Uusitalo.

Cirka 30 000 åldersdispenser för körkort har beviljats

Efter lagreformen 2018 har redan 30 000 körkort beviljats med åldersdispens till sökande yngre än 18 år. Personerna med åldersdispens skaffar körkortet för ett behov. ”Utifrån enkätundersökningen kör de betydligt fler kilometer under det första körkortsåret än den genomsnittliga personen som skaffar körkort. Detta avspeglas i åldersdispensförarnas högre antal förbrytelser och skador i trafiken. Skadorna ligger dock under genomsnittet i förhållande till antalet körda kilometer”, konstaterar Janne Tuominen, äldre planerare vid Sitowise.

Körkortets pris sjönk och undervisningstillståndet ökar i popularitet

Reformen av körkortslagen sänkte konsumentpriset på B-kortet och ökade undervisningstillståndets popularitet. Det totala antalet B-körkortsprestationer ökade något och bilskoleelvernas framgång i körprovet försämrades. Personalantalet vid de företag som erbjuder förarutbildning minskade tydligt efter lagreformen, men omsättningen minskade endast lite som helhet. Konsekvenserna varierade dock stort inom de olika områdena och bland företagen, och en del av de ekonomiska konsekvenserna för företagen förverkligas med fördröjning.  ”Enligt resultaten från enkäten som skickats ut till bilskolorna och körövningsbanorna upplevde en stor del av de små företagen och särskilt körövningsbanorna att företagets ekonomiska situation har försämrats efter lagreformen”, berättar Noora Airaksinen, biträdande avdelningschef vid Sitowise.

Projektstöd till projekt som främjar trafiksäkerheten bland unga

Det lokala trafiksäkerhetsarbetet stöds årligen med anslag från projektunderstödet. Åren 2020–2021 har understödet riktats till projekt som främjar trafiksäkerheten bland unga. ”Projekten riktas till läroanstalternas verksamhet och den verksamhet kommunernas ungdomsarbete ordnar. Teman är bl.a. säker mopedåkning och säkerhetskommunikation som de unga gjort själva – med de ungas röst till unga”, berättar Annu Korhonen, ledande sakkunnig vid Traficom.

Bakgrund

Körkortslagen reformerades 2018. Målet med ändringen var att tydliggöra och underlätta körkortsregleringen med tanke på trafiksäkerhetskraven. Kraven på körkortsundervisningen lättades och valfriheten i undervisningen ökades. I och med reformen minskade bland annat mängden obligatorisk undervisning och betydelsen av examen ökade. Det blev även lättare att få åldersdispens och den lärare som ger undervisningstillståndsundervisning behöver inte längre göra teoriprovet. Riksdagen förutsatte att en uppföljningsundersökning ska utföras om lagreformens genomförande särskilt vad gäller verkställandet av trafiksäkerheten och de jämlika konkurrensförutsättningarna. Den första delen av uppföljningsundersökningen, som undersökte reformens marknadskonsekvenser inklusive konsekvenserna för körkortssektorn, transportföretagen, de som tar körkort och på myndigheterna är nu klar.

Utöver detta undersökningsprojekt lät Traficom göra den årliga uppföljningsundersökningen för nya förare som omfattade ett urval av förare som fått B-kort som 17-åringar. Dessutom lät Traficom som tjänstemannaarbete göra en promemoria som granskade de nya förarnas trafiksäkerhetsutveckling utifrån examensframgången, undervisningsmängderna och körförbudsförbrytelserna och som preliminärt granskade utvecklingen av trafikolyckor orsakade av nya förare.

Traficom låter ännu utföra en undersökning som betonar trafiksäkerhetsstatistiken i år och under 2022, då lagreformens säkerhetskonsekvenser kan analyseras med en längre uppföljningstid.

Mer information

 

Traficom, Riikka Rajamäki, specialsakkunnig,  riikka.rajamaki @traficom.fi, tfn 029 534 6172

Traficom, Elina Uusitalo, specialsakkunnig, elina.uusitalo@traficom.fi, tfn 029 534 5445

Traficom, Annu Korhonen, ledande sakkunnig, annu.korhonen@traficom.fi, tfn 029 534 5229

Sitowise, Noora Airaksinen, biträdande avdelningschef, noora.airaksinen@sitowise.com, tfn  0400 922 372

Sitowise, Janne Tuominen, äldre planerare,  janne.tuominen@sitowise.com, tfn 050 490 6852