Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Digitaliseringen av den internationella sjöfarten tar ett konkret steg framåt när de första S-100-produkterna blir tillgängliga i början av 2026.

S-100 -produktportfolien erbjuder sjöfarten en ny generation navigationsprodukter och -tjänster genom att integrera information från olika källor och presentera den på ett enhetligt sätt. S-100 ökar säkerheten, effektiviteten och miljövänligheten inom sjöfarten genom att utnyttja digital teknik och standardiserat informationsutbyte.

Branschens centrala aktörer samarbetar aktivt för att främja införandet av de nya navigationsprodukterna och samlades i oktober i Helsingfors för att dela information och bekanta sig med demoversionerna av första fasens S-100 -produkter. När den första fasen av standardiseringsarbetet nu slutförs är nästa steg att leverera de första S-100 -navigationsprodukterna och -tjänsterna till användarna.

Organisationerna som producerar första fasens S-100-data och aktörerna som deltar i standardiseringsarbetet samlades till en workshop i Gumtäkt.

Evenemanget ordnades som en del av det nationella utvecklingsarbetet för S-100 -produkter, som Traficom har koordinerat sedan 2022. I utvecklingsarbetet deltar även Meteorologiska institutet, Trafikledsverket och Fintraffic. Förutom organisationerna som producerar S-100 data deltog även Furuno Finland Oy och Finnpilot i evenemanget och gav deltagarna möjlighet att i praktiken ta del av de senaste tekniska utvecklingsstegen.

Första fasens S-100 -navigationsprodukter och -tjänster framskrider mot produktion

Från och med 2026 startar en serie produktlanseringar som även fortsätter under år 2027. I början av 2026 lanseras troligtvis den första S-100 -produkten “Vilkku”, som är en tjänst för sjövarningar. Tjänsten har utvecklats i samarbete mellan Traficom och Fintraffic och är baserad på S-124-datastandarden. Därefter lanseras S-101, elektroniska sjökort, och S-102, djupdatamodellen, vars produktionstestning redan pågår. Utöver dessa lanseras även S-104, vattenståndsinformation och S-111 som beskriver ytvattenströmmar.

Elektroniskt sjökort S-101 och djupdatamodell S-102

I workshopen presenterade Teppo Kuusijärvi från Traficom de framsteg och kommande skeden inom utvecklingen av elektroniska sjökort, S-101 och djupmodellen S-102. De operativa versionerna av S-101- och S-102 -standarderna godkändes i januari 2025 och just nu testas produktionsprocessen vid Traficom.
 

Till vänster visas S-101- och S-102 -data tillsammans, till höger S-57 ENC-data.

Enligt planerna kommer S-101 -produkterna att vara tillgängliga för alla finska havsområden före slutet av år 2026, och för Saimenområdet år 2027. För S-102 är målet att påbörja lanseringen av produkter över farledsområden (farledsklasserna 1 och 2) under år 2026. Produkterna levereras till slutanvändarna via Traficoms samarbetspartner PRIMAR, som ansvarar för distributionen av elektroniska navigationsprodukter.

Vattenstånds- och ytströmsprodukter blir en del av elektroniska sjökort

Meteorologiska institutet jobbar med utveckling av navigationsprodukterna som beskriver vattenstånd (S-104) och ytströmmar (S-111). Anni Jokiniemi från Meteorologiska institutet presenterade hur utvecklingsarbetet framskridit. Dessa väderrelaterade produkter publiceras som en del av S-100 -portföljens första fas.

Vattenståndsprodukten S-104 fungerar tillsammans med djupmodellen S-102 och den elektroniska sjökartan S-101. Den ger sjöfararen djupinformationen korrigerad med aktuellt vattenstånd. Vattenståndsdata är även tillgängliga som prognoser, till exempel för ruttplanering. S-111 visualiserar i sin tur ytströmmarna i ECDIS-systemets kartvy.
 

Exempelbilder från vattenståndsprodukten S-104 till vänster och ytströmsprodukten S-111 till höger.

S-124 -standarden för in navigationsvarningar direkt i ECDIS-systemet

Janne Virtanen från Traficom och Juho Pitkänen från Fintraffic presenterade den tillsammans utvecklade ”Vilkku”-tjänsten, som är baserad på S-124 -datastandarden. Tjänsten gör det möjligt att visa sjövarningar direkt i ECDIS-systemet.

I nuläget förmedlas navigationsvarningar till fartyg via NAVTEX och VHF, och dessa kanaler kommer att fortsätta användas parallellt med det nya systemet under en längre tid. Genom Vilkku-projektet kan S-124 bli den första S-100 -produkten som publiceras i Finland. Tjänsten planeras lanseras i början av 2026.

Översikt över andra fasens S-100 -produkter

Stefan Engström från Traficom presenterade S-98 -interoperabilitetsstandarden samt planerna för de kommande S-100 -produkterna – de så kallade ”Phase 2” -produkterna.
S-98 -standarden definierar kraven för ECDIS-tillverkare om hur olika S-100 -produkter ska fungera tillsammans och listar vilka produkter som en S-100 -kompatibel ECDIS måste stödja.

ECDIS-utrustning som är typgodkänd enligt S-100 ska utöver produkter från fas 1 kunna läsa och visa följande datatyper från fas 2:
•    S-122 (marina skyddsområden)
•    S-123 (radiotjänster)
•    S-127 (navigationstjänster såsom VTS och lotsning)
•    S-131 (hamninfrastruktur)

Dessa datastandarder utvecklas just nu i IHO (Internationella hydrografiska organisationen) och förväntas bli färdiga och operativa under 2026, varefter de kan börja produceras och distribueras som officiella navigationsprodukter.

Valfria tilläggsprodukter är bland annat S-125 (sjösäkerhetsanordningar och statusinformation) samt S-411 som beskriver isförhållanden och varningar relaterade tills sjövädret S-412.
Andra fasens produkter relaterade till väder (S-400) utvecklas under Meteorologiska världsorganisationen (WMO). Patrick Eriksson och Anni Jokiniemi från Meteorologiska institutet presenterade produkterna i S-400 serien som förutom S-411 och S-412 även innehåller S-413 Sjöväderprognoser och S-414 Sjöväderobservationer. Utvecklingsarbetet för de två sistnämnda produkterna har ännu inte påbörjats.

Demonstrationerna illustrerade första fasens S-100-produkter i praktiken

Under demonstrationerna av Mika Laasonen från Finnpilot och Petri Tissari från Furuno Finland fick deltagarna se hur S-100 -dataprodukterna i praktiken fungerar och visualiseras för slutanvändaren.

Demonstrationerna visade hur de elektroniska sjökorten S-101, djupmodellen S-102 samt ytströmmarna S-111 och vattenståndsinformationen S-104 samverkar i ett ECDIS-system och bildar en integrerad och interaktiv helhet. Demon visade också hur djupvärden i sjökartan korrigeras enligt vattenståndsinformationen S-104.

Dessutom demonstrerades hur S-102 -djupmodellen möjliggör en mer detaljerad redovisning av djupdata, vilket också gör det möjligt att beräkna en mer exakt säkerhetskurva för ett fartyg på basen av dess djupgående. Denna ökade noggrannhet har visat sig särskilt värdefull för lotsar vid studerande av farleder och planering av lotsning.
 

Furuno Finland Oy demonstrerade hur S-102-, S-104- och S-111 -produkterna fungerar tillsammans och visualiserar djupdata och ytströmmar tillsammans med S-101 elektroniska sjökort i ett ECDIS-system.

Det material som användes i demonstrationen har utvecklats inom det internationella projektet Baltic Sea e-Nav, där Traficom och Meteorologiska institutet nu inleder ibruktagandet av första fasens S-100 -produkter i Östersjöområdet.

Det nationella samarbetet fördjupas inför fas två

Behovet av nationellt samarbete ökar ytterligare i takt med att arbetet med att definiera de operativa standarderna för S-100 -produkterna och -tjänsterna i fas två fortskrider inom IHO. Finland deltar i det internationella arbetet för att utveckla och utvidga standardiseringen till nya produkter. Dessutom behövs gemensam planering kring hur produkthelheten för fas två ska hanteras nationellt.

De organisationer som deltar i den nationella koordineringen har god kunskap om S-100-standarderna och om IMO:s och IHO:s planer för deras ibruktagande inom sjöfarten. Traficom och Meteorologiska institutet har redan övergått till praktiskt genomförande av navigationsdataprodukter och -tjänster i den första fasen.

Nästa år flyttas fokus i koordineringen till planering av produktionen och uppstarten av S-100 -produkterna i fas två, samt till mer omfattande kommunikation om navigationsprodukterna och -tjänsterna till sjöfartens aktörer.
 

Mer information