Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

ADAS-system för förarassistans varnar föraren för farliga situationer i trafiken och förhindrar olyckor eller minskar risken för dem. Även om de assisterar vid körning, är det alltid föraren som ansvarar för att hantera bilen och köra säkert. Transport- och kommunikationsverket Traficom har sammanställt ett informationspaket inklusive videor om ADAS-system, för att bilisterna ska lära sig hur de ska använda systemen och hur de fungerar.

Vilket ADAS-system (Advanced Driver Assistance System) en bil har varierar beroende på bilens tillverkningsår och utrustningsnivå. Exempel på olika system är dödvinkelassistent, körfältsassistent, adaptiv farthållare och automatisk nödbroms.

”Under de senaste tio åren har assistanssystem blivit vanligare som extrautrustning och delvis även till följd av lagstiftning. När du sätter dig in i hur ADAS-systemen i din bil fungerar ska du använda dig av instruktionsboken och bilens användargränssnitt. Där finns tydliga anvisningar och varningar för varje system. Se även till att din bils sensorer, kameror och radarapparater är rena, så att systemen fungerar korrekt”, påminner Jukka Juhola, specialsakkunnig vid Traficom.

Före körning bör föraren känna till åtminstone följande om förarassistanssystemen:

  • Vilka system finns i bilen och hur fungerar de?
  • Var finns systemens sensorer och hur säkerställer man att de fungerar?
  • I vilka förhållanden och trafiksituationer fungerar systemen och i vilka fungerar de inte?
  • Hur aktiverar eller inaktiverar man systemen, och hur kan man justera deras funktion?
  • Vad ska man tänka på i specialsituationer – hur fungerar systemen vid olika väderförhållanden och väglag eller avvikande trafikarrangemang?

”Många förarassistanssystem aktiveras automatiskt då bilen startas, eftersom systemen är avsedda att göra körningen tryggare. I regel rekommenderas att alla assistanssystem alltid ska vara aktiverade”, säger Juhola.

Videoserien ADAS – den osynliga andrepiloten visar hur förarassistanssystem fungerar

I serien ADAS – den osynliga andrepiloten får vi lära oss om avancerade förarassistanssystem. På webbplatsen och i videorna beskrivs hur dödvinkelassistent, ljusautomatik, körfältsassistent, intelligent hastighetsstöd, automatisk nödbroms, nödanropssystemet eCall och adaptiv farthållare fungerar.

”Genom serien vill vi öka förarnas kännedom om förarassistanssystem – vad de är och hur de fungerar – samt ge tips för hur de ska användas. Dessutom vill vi påminna om att det i första hand alltid är föraren som ansvarar för att hantera fordonet och köra säkert, även om assistanssystem används”, säger Anna Schirokoff, ledande sakkunnig vid Traficom och samordnare i Finland för projektet NordicWay 3.

Videorna i serien ADAS – den osynliga andrepiloten ingår i projektet NordicWay 3 (2019–2023). I projektet, som medfinansieras av EU, utvecklas och undersöks delning av meddelanden om störningar och förhållanden i vägtrafiken samt lösningar för automatisering av vägtrafiken. Bilimportörerna och -industrin rf, Audi, Hyundai, Nissan, Renault och Riihimäen Ajoharjoittelukeskus har deltagit i arbetet med videorna.

Ytterligare information

ADAS – osynlig andrepilot (på finska) YouTube (Extern länk)

ADAS osynlig andrepilot (på finska) (Extern länk)

Jukka Juhola, specialsakkunnig, jukka.juhola@traficom.fi, tfn 029 534 5527

Anna Schirokoff, ledande sakkunnig, anna.schirokoff@traficom.fi, tfn 029 534 5268